Dílna střihové skladby 1. ročníku 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306RSS1 | zápočet | 2 | 3 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby
Obsah
Dílna střihové skladby je zaměřena na řemeslnou a tvůrčí část oboru. Prostřednictvím praktických úkolů, tedy realizací dílčích, oborových a společných praktických cvičení, jsou studenti seznamováni s povahou filmového média jako prostředku uměleckého vyjádření a jeho specifickými vlastnostmi, jsou vedeni
k aplikaci teoretických poznatků v praxi.
Důraz je kladen zejména na osvojení si dramaturgie filmového vyprávění (struktura dramatu dle Aristotela, tří-aktová struktura, protagonista, konflikt, motiv), základů filmové řeči (velikost záběrů, předsnímací jednoty, stylistické figury atd.) a funkcí střihové skladby (čas, prostor, tempo a rytmus, vazebnost záběrů, vedení pozornosti, obrazově-zvukový kontrapunkt). Kromě tradice filmové řeči
(v návaznosti na teoretické dědictví doc. Jana Kučery) jsou studenti rovněž seznamováni s vývojem střihové skladby v současné kinematografii i nekanonizovanými střihovými postupy tak, aby nahlédli tvůrčí rozmanitost nástroje střihu.
Výsledky učení
Získané znalosti a dovednosti:
- charakteristika a specifické vlastnosti profese, vymezení odbornosti střihače
- znalost základů filmové dramaturgie, filmové řeči a střihové skladby
- schopnost profesní komunikace, znalost odborného pojmosloví
- schopnost analytického myšlení při hodnocení filmového díla
- schopnost aplikovat teoreticky získané znalosti v praxi
- schopnost teoretické sebereflexe nově nabytých praktických zkušeností
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Aristoteles, Poetika. Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-131-1
Arnheim, Rudolf - Film as Art, University of California Press, 1957. ISBN 9780520000353
Bernard, Jan - Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, 1995. ISBN 80-7004-079-3
Ejzenštejn, S.M. - Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959.
Rozhovory Hitchcock-Truffaut. Čs.filmový ústav, 1987.
Robert McKee, Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting. New York: Harper Collins, 1997.
Hodnoticí metody a kritéria
Požadavky k zápočtům z dílen:
-dokončené a předělané Ateliérové cvičení Ještě žiju, důraz na zvukovou kompozici
-Reportáž; zkonzultovaná a přepracovaná verze
-Autorský film; zkonzultovaná a přepracovaná verze konceptu.
-Elementární cvičení, storyboard, půdorys, technický scénář. Hrubý materiál.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:40–13:05 | Šimon ŠPIDLA | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinné předměty hlavní)