Teorie střihové skladby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306TSS3 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby
Obsah
-Střihová skladba ve Francouzské nové vlně (J. L. Godard, Alain Resnais aj.).
-Střihová skladba ve filmové poetice Jana Kučery (Ivan Hrozný).
-Střihová skladba v Pasoliniho pojetí tzv. „poetického filmu“ (Teorema, Oidipús král).
-Ideologická funkce filmového střihu (Groupe Dziga Vertov, Alan J. Pakula).
-Kritika reprezentace, v záběru a mimo záběr (Roland Barthes, Pascal Bonitzer, Marc Vernet).
-Vliv feministické kritiky a teorie filmu na antinarativní techniky směřující k destrukci rozkoše z dívání se (Laura Mulveyová).
Výsledky učení
-
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná literatura
CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha, 2008. 406 str., ISBN 978-80-7331-143-8
HANÁKOVÁ, Petra. Pandořina skříňka, aneb co feministky provedly filmu. Praha 2007. 142 s.,
ISBN9 78-80-200-1551-8
KUČERA, Jan. Filmová poetika 1. Praha 1973. 223 str.,
KUČERA, Jan. Poetika českého filmu. Praha 2016, 216 s., ISBN 978-80-7331-415-6
MULVEYOVÁ, Laura. „Vizuální rozkoš a narativní film“. In: Iluminace 1993, č. 3, s. 43-52.
PASOLINI, Pier Paolo. „Film jako poezie a próza“. In: Film a doba 1965, č. 11, s. 589-596.
Doporučená literatura
BARTHES, Roland. „Třetí smysl: poznámky z výzkumu několika fotogramů S.M. Ejzenštejna“. In: Martin Mazanec (ed.), Objekt animace. Třetí smysl. Zlín 2009.
BORDWELL, David; Thompsonová Kristin. Umění filmu. Úvod do studia formy a stylu. Praha 2011. 680 stran, ISBN 978-80-7331-217-6
BORDWELL, David; Thompsonová Kristin, Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011, 845 s., ISBN 978-80-7106-898-3
BORDWELL, David. Poetics of Cinema. New York 2007. 512 str., ISBN-10: 0415977797 ISBN-13: 978-0415977791
BROWN, Jared. Alan J. Pakula: His Films and His Life. New York 2005, 400 s., ISBN-10: 0823087999 ISBN-13: 978-0823087990
MONACO, James. Nová vlna. La nouvelle vague. Truffaut, Godard, Chabrol, Rohmer, Rivette. Praha 2001, 416 s.,ISBN 80-85883-89-9
SVOBODA, Jan. Český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha 2007,405 s.,ISBN 978-80-7004-132-1
THORNHAM, Sue (ed.). Feminist Film Theory. A Reader. Edinburgh 1999, 361 s., ISBN-10: 0814782442
ISBN-13: 978-0814782446
VIANO, Maurizio. Pier Paolo Pasolini a jeho filmy. Praha 2018, 408 s., ISBN 978-8087292-40-2
FAISERVICE, Don. Film Editing: History, Theory and Practice. Manchester University Press 2001. ISBN 978-0-71905777-9
FRIERSON, Michael. Film and Video Editing Theory. How Editing Creates Meaning. New York / London 2018. ISBN 978-1-138-202
LLEWELLYN REED, Christopher. Film Editing. Theory and Practice. Mercury Learning and Information 2012. ISBN 978-1936420100
MURCH, Walter. In the Blink of An Eye. A Perspective on Film Editing. Silman-James Press 2001. ISBN 978-1879505629
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita na přednáškách, absolvování průběžných testů nebo referátů, absolvování závěrečné zkoušky.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:20–14:45 | Zdeněk HUDEC | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
termíny oznámí pedagog, 1 x za 14 dní, | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinné předměty)