Současná fotografie a umění 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SOFU1 zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš DVOŘÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ, Michal ŠIMŮNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

Každá hodina sestává z přednášky (cca 60–70 min) a následného prostoru pro dotazy a diskuzi nad textem ( cca 20–30 min).

9. 10. (Noemi Purkrábková & Josef Ledvina)

*Úvodní hodina*

16. 10. (Josef Ledvina)

*Obraz jako nástroj a obraz jako umělecké dílo*

Povinná literatura:

Alva Noë: “Strange Tools: Art and Human Nature”, Hill and Wang 2016 (zejména část III).

23. 10. (Noemi Purkrábková)

*Neviditelné“ a „nevizuální“ obrazy: Postpercepční režim digitálních médií*

Povinná literatura:

Jussi Parikka. What is not an Image?. In Operational Images: From the Visual to the Invisual, Minneapolis: University of Minnesota Press 2023, 57–94.

Doporučená literatura:

Shane Denson. Dividuated Images, Coils of the Serpent 5 (2020), 153–62. Dostupné online: https://shanedenson.com/articles/Denson_Dividuated-Images.pdf

Trevor Paglen. Invisible Images: Your Pictures Are Looking at You. Architectural Design 89(1), 2019, 22–27

30. 10. (Noemi Purkrábková)

​​​​*Více-než-lidské umění? Posthumanistické a postantropocentircké tendence v umělecké praxi*

Povinná literatura:

N. Katherine Hayles. Nonconscious Cognitions: Humans and Others. In Unthought: The Power of the Cognitive Nonconscious, Chicago: The University of Chicago Press 2017, 10–40.

Doporučená literatura:

Joanna Zylinska. Ne-lidská fotografie. Praha: Karolinum 2023.

T. J. Demos. Decolonizing Nature: Contemporary Art and the Politics of Ecology. New York: Sternberg Press 2016.

6. 11. (Josef Ledvina)

*Roztomilé obrázky v galerii a na sociálních sítích*

Povinná literatura:

Simon May. The Power of Cute. Princeton University Press 2019.

13. 11. (Josef Ledvina)

*Institucionální kritika a institucionalizace fotografie*

Povinná literatura:

Krauss, R. (1982). “Photography’s Discursive Spaces: Landscape/View”. Art Journal, 42(4), 311–319.

20. 11. (Noemi Purkrábková)

*„Kde“ je dnes umění? Umělecké dílo mezi prostorem galerie a platformami pro sdílení výstavních dokumentací*

Povinná literatura:

Hito Steyerl. Je internet mrtvý?. In Umění bez daně. Praha: VVP AVU 2023, 133–141.

Doporučená literatura:

Loney Abrams. Flatland. The New Inquiry, 2013. Dostupné online: https://thenewinquiry.com/flatland/

Lauren Cornell – Ed Halter (eds.). Mass Effect: Art and the Internet in the Twenty-first Century. Cambridge: MIT Press 2015.

Omar Kholeif. Goodbye, World! Looking at Art in the Digital Age, 2018, Berlin: Sternberg Press 2018, 97–119.

27. 11. (Josef Ledvina)

*Autentické, povrchní a autenticky povrchní: strategie současné performance*

Claire Bishop, “Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art”, in Double Agent, eds. Claire Bishop and Silvia Tramontana, London: ICA, 2008, pp 110-125.

https://monoskop.org/images/1/19/Bishop_Claire_2008_Outsourcing_Authenticity_Delegated_Performance_in_Contemporary_Art.pdf

4. 12. (Noemi Purkrábková)

*Technologie – umění – gender: feminismus a (nová) média*

Povinná literatura: Donna Haraway. Kyborgský manifest: Věda, technologie a socialistický feminismus. In Helena Bendová – Matěj Strnad (eds.). Společenské vědy a audiovize, 545–577.

Doporučená literatura:

Sadie Plant. The Future Looms: Weaving Women and Cybernetics, Body & Society© 1995, Vol. 1(3-4): 45–64 // Sadie Plant. Zeros + ones: digital women + the new technoculture. London: Fourth Estate 1997.

Laboria Cuboniks. Xenofeministický manifest. In Mysl v terénu, Praha: VVP AVU, 2018, 173–184.

Legacy Russel. Glitch Feminismus: manifest, Praha: Utopia libri 2023.

11. 12. (Josef Ledvina)

*K čemu je vánoční stromeček a proč si ho tak často fotíme? (O předmětech zvláštní pozornosti)*

Bernd Brunner: “Inventing the Christmas Tree”, Yale University Press 2012.

18. 12. (Noemi Purkrábková)

*(Znovu)zakouzlování světa: Kontexty magie v současném umění*

Povinná literatura:

Isabelle Stengers: Reclaiming animism, e-flux journal #36, dostupné online: https://www.e-flux.com/journal/36/61245/reclaiming-animism/

Doporučená literatura:

Jamie Sutcliffe (ed.). MAGIC. Documents of Contemporary Art, Whitechapel Gallery London, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2021.

Silvia Federici. Re-enchanting the World. Feminism and the Politics of the Commons, PM Press 2018.

Výsledky učení

Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Hodnoticí metody a kritéria

Ke splnění předmětu je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2-3 ns.) v půli semestru a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5 – 10 ns) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.

Instrukce k písemným výstupům:

Pro *kratší písemný úkol* si student/ka vybere jedno současné umělecké dílo, výstavu, fotografii, popř. jiný alternativní umělecký formát, ke kterému se analyticky a/nebo kriticky vztáhne.

*Závěrečná seminární práce* se může přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce a/nebo k některému z probíraných témat či četby. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
LEDVINA J.
09:50–11:25
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 09:50–11:25 Josef LEDVINA Učebna KF 112
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů