Ozvučení a přenosy

Zapsat Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
308OZP zápočet 1 24 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Ladislav GREINER

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří DVOŘÁK, Ladislav GREINER

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby

Obsah

Hlavním cílem předmětu je nabídnout studentům KZT i jiný pohled na zvukovou tvorbu a technologii, kterou mají převážně svázanou s výrobou filmů. Přiblížení ozvučení živých produkcí (koncertů, kongresů, talkshow, divadelních představení) s důrazem na volbu technologie, spolupracovníků, vlastní práci - samozřejmě vše se zřetelem i na zvukovou dramaturgii.

Tématické okruhy:

-Mgr. Jiří Dvořák v seminářích seznamuje studenty s praktickými zkušenostmi s ozvučením živých produkcí s důrazem na výkonovou technologii (koncerty, kongresy). Společně se studenty probírají technologie pro určité příklady ozvučení živých produkcí se zřetelem na akustické, technologické a samozřejmě i finanční podmínky, které jsou pro daný typ produkce jedinečné. Výuka probíhá převážně v prostorách FAMU. Studenti absolvují exkurzi do Kongresového centra v Praze.

-1. - 2. Akustika prostor, možnosti její úpravy. Materiály pro úpravu akustiky

-3. - 4. Elektroakustický řetězec. Systémy přenosu signálu mezi scénou a FOH

-5. - 6. PA systémy a jejich použirí podle potřeby ozvučovaných prostor a s přihlédnutím k ozvučenému žánru

-7. - 8. Návštěva významných akustických prostor s výkladem - Kongresové centrum Praha

-9. - 10. Základy měřících metod v sálech a exteriéro pro práci mistra zvuku

-11. - 12. Shrnutí získaných poznatků. Specifika spoluptáce s TV a rozhlasem při ozvučování prostor

-MgA. Ladislav Greiner v seminářích seznamuje studenty se zvukovým zpracováním živých televizních přenosů (talkshow, předávání výročních cen, hudební a divadelní představení…). Výuka probíhá přímo na místě natáčení živých produkcí.

-13. - 14. Role mistra zvuku v televizní praxi, rozdělení práce podle žánrů, výběr spolupracovníků a předpoklady pro sestavení rozpočtu ozvučení televizních produkcí

-15. - 16. Mixážní pulty analogové a digitální - z pohedu praktického využití, efektové a dynamické procesory

-17. - 18. Referenční hodnoty televizních pořadů

-19. - 20. Zpožďovací procesory a jejich využítí v televizních živých přenosech

-21. - 22. Mikrofony, mikroporty, drátové a bezdrátové vedení signálu. Vedení analogového X digitálního signálu

-23. - 24. Shrnutí získaných poznatků na praktické ukázce zapojení tlumočení v přímém přenosu

Výsledky učení

Student si rozšíří povědomí o jiném zvukovém zpracování, než je převážně zastoupené ve výuce KZT FAMU. Nahlédnutím do problematiky živých přenosů dokáže student logicky přemýšlet nad výběrem technologie a postupy při návrhu řešení zajištění živých produkcí.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

MERHAUT, Josef. Teoretické základy elektroakustiky. Praha: Academia, 1971. ISBN 21-090-71

DAŠEK, Vladimír a KUBA, Petr. Televize pro každého. Praha: SNTL, 1984. ISBN 26-A-IV-87/52567

HOLMAN, Tomlinson. Sound for FILM and TELEVISION. Oxford: Focal Press,1997, 2002. ISBN-13: 978-0-240-80453-8

VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 1995. ISBN-80-901537-6-3

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů