Teorie zvukové tvorby 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
308TZT1 zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jakub KUDLÁČ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jakub KUDLÁČ, Martin OŽVOLD

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby

Obsah

1.Úvod do teorie zvukové tvorby

Úvodní přednáška bude věnována seznámení se základními východisky teorie zvukové tvorby. Student/x bude seznámen s organizací předmětu a základními probíranými oblastmi a jejich vzájemnými vazbami. Např. vztah mezi poslechem a slyšením, vztah zvukové produkce k tradicím elektroakustické hudby a zvukové kultury, vztah mezi technologií a zvukovou produkcí nebo audiovizuální teorie.

  1. Akustická komunikace a zvuková studia

Cílem přednášky je zmapovat vývoj teoretických oborů zabývajících se multidisciplinárním studiem zvuku; Akustická komunikace - studium zvuku - jako komunikačního média; Zvuková studia založená na principech multidisciplinárního výzkumu zvuku na pomezí muzikologie, filmových studií či kulturálních studií.

Úvodem probíraného tématu bude konceptualizace tří základních modelů studia akustické komunikace: soundscape, řeč a hudba a komunikace jako výměna informací mezi prostředím a jedincem. V druhé části diskuse se budeme zabývat formativními tématy zvukových studií s ohledem na zvuk a auralitu ve vztahu k jednotlivci, komunitě, technologii a prostředí , jako kulturnímu, sociálnímu a ekologickému fenoménu.

  1. K archeologii myšlení o zvuku a jeho jazykové a vizuální reprezentaci

Cílem přednášky je pojednat o prvních filozofických úvahách věnovaných fenoménu zvuku a aurality a o historickém vývoji akustiky jako vědní disciplíny z hlediska vizuální reprezentace a analýzy zvuku.

  1. Úvod do audiokultury (1): Vybrané kapitoly o historických a současných myšlenkových proudech a estetických základech v hudbě a zvukovém umění.

Cílem prvního souboru přednášek věnovaných Audio-kultuře je vztah zvukové tvorby a vývoje nahrávacích a reprodukčních technologií a paradigmatické změny v umělecké práci se zvukem. Klíčovým tématem bude vliv technologií na kompoziční myšlení ve 20. století. Diskuse se zaměří na koncepty související s rozšiřováním palety kompozičního zvukového materiálu, představy o hudbě jako organizovaném zvuku a vývoj studiových kompozičních technik.

4.1 Nástroje nové hudby: technologické objevy, zrod hudební akustiky a vývoj tonálních hudebních systémů

4.2 O počátcích avantgardy a myšlenkách o organizaci zvuku (L.Russolo,Bauhaus,dadaismus, E.Varése, J.Cage ...)

4.3 Musique Concrète, Elektronische musik, Hudba pro magnetický pás

  1. Teorie zvuku 1

První ze série přednášek věnovaných teorii zvuku se zaměří na nástroje popisu zvuku a na korelaci mezi jeho percepčními a akustickými vlastnostmi. Naše diskuse se zaměří na praktickou aplikaci pojmů zvukový objekt, módy poslechu, typo-morfologické a spektromorfologické teorie zvuku v kontextu akuzmatické hudby a post-Schaefferovy teorie. Ústředním tématem bude vývoj konceptu barvy zvuku a transformace zvuku jako strukturního nástroje zvukové produkce . Ve druhé polovině tohoto zasedání budou vysvětleny základní psychoakustické principy segregace a asociace zvukových událostí a tvarová psychologie z hlediska možných aplikací ve zvukové produkci.

5.1 Typo-morfologie a spektromorfologie: Nástroje a strategie popisu a kategorizace zvuku

5.2 Sluchové vnímání a recepce: Obecné principy percepční organizace z pohledu kognitivní psychologie

5.3 Štrukturálna podstata zvukovej transformácie ako kompozičnej metódy

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Literatura

TZT 01 Povinná Literatúra:

Filimowicz, M (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice

Collins, K (2020) Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design Sterne, J (2012) Sound Studie Reader

Moore, A (2016) Sonic Art: Introduction to Electroacoustic Music

TZT 01 Odporúčaná Literatúra:

Holmes,T (2016) Electronic and Experimental Music

Schaeffer,P.(2012) In Search of a Concrete Music

Smalley, D (1994) Defining Timbre - Refining Timbre

Smalley, D (1997) ​Spectromorphology: Explaining sound-shapes

Kahn,D - Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts

Cox,Ch,Warner, D (ed.) (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music N.Collins, J. D’Escrivan (2017) The Cambridge Companion to Electronic Music Truax. B (1983) - Acoustic Communication

Hugill, A. (2019) The Digital Musician

Moore, A (2016)-Sonic Art: Introduction to Elecro-acoustic Music

Hodnoticí metody a kritéria

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 318
Seminárka KZT

(Lažanský palác)
OŽVOLD M.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:20–13:55 Martin OŽVOLD Seminárka KZT
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů