Teorie zvukové tvorby 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308TZT4 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby
Obsah
1 Zvuk jako událost, film jako událost
První blok přednášek se bude věnovat širšímu pohledu na současné uvažování o audiovizuálním díle a intermediální povaze dějin kinematografie a jejímu přechodu na multimediální scénu. Úvod naší diskuse bude patřit několika teoretickým textům R. Altmana a jeho následovníků. Altmanův teoretický přínos je mnohými považován za důležitý mezník ve filmové a audiovizuální teorii, který vedl k zásadní změně vnímání zvukové složky audiovizuálního díla a k revizi samotných dějin filmu a kinematografie, kterou Altman navrhuje vnímat jako síť heterogenních makrodějů.
Síti ekonomických, technologických, ideologických a kulturních makroudálostí a způsobům, jakými se tyto události promítly do teoretické a praktické sféry filmového zvuku z historiografické perspektivy, budou věnovány následující bloky přednášek.
Audiovizuální teorie (2) : Historické a estetické perspektivy vývoje technologie a techniky filmového zvuku.
2.1 Čtyři typy filmového zvuku
2.2 Zvuk v němém filmu
2.3 Filmový zvuk : realismus a reprezentace
2.4 Vývoj technik střihu a mixáže zvuku z hlediska vzniku estetických norem v současné kinematografii
3.Teorie audio-vize (2)
3.1 Klasické audiovizuální teorie
3.2 Přehled současných audiovizuálních teorií 3.3 Audiovizuální teorie praktikujících umělců 3.4 Fóra a blogy
Téma druhé části audiovizuálních teorií bude orientováno na dramaturgické aspekty a zvukovou stopu jako nedílnou součást filmové řeči. úvodní část přednášek bude tvořit přehled současných audiovizuálních teorií, počínaje historickou perspektivou a konče současnými
stavu audiovizuálních teorií existujících napříč akademickými texty nebo blogy praktikujících zvukových designérů.
- Dramaturgie audiovizuálního díla
Druhá část naší diskuse bude věnována základním postupům zvukové dramaturgie audiovizuálního díla vycházejícím z teoretických konceptů M. Chiona, I. Blahy, D. Bordwella K. Thomsona.
4.1 Audiovizuální smlouva , přidaná hodnota a audiovizuální reciprocita 4.2 K základní estetice zvuku v kinematografii
4.3 Strukturální a formativní funkce zvuku v audiovizuálním díle 4.4 Dimenze filmového zvuku: Rytmus,Věrnost, Prostor,Čas
4.5 Vliv zvuku na vnímání času v obraze
4.6 Horizontální a vertikální perspektiva v audiovizuálních vztazích 4.7 Point of Audition
Výsledky učení
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Povinná četba:
Povinná četba: vybrané kapitoly
Chion, M (1992)-Audio-Vision
Bláha I: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla
M.Filimowicz (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media (2019)
Elisabeth Weis (ed.)(1983) - Film Sound: Theory and practice
Harper (et. al) (2009) Sound and Music in Film and Visual Media
Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice
Sonnenschein, D (2001) - Sound Design
Szczepanik,P(ed.)(2004), Nova Filmova Historie: Antologie soucasneho mysleni o dejinach kinematografie a audiovizualni kultury
Doporučená četba:
Povinná četba: vybrané kapitoly
VERNALLIS,HERZOG,RICHARDSON (ed.) (2013) SOUND AND IMAGE IN DIGITAL MEDIA Kulezic -Wilson (2020) The Sound Design is the New Score
Hodnoticí metody a kritéria
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)