Film jako droga: Teorie a kontexty psychedelického filmu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376FJK zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, Lea PETŘÍKOVÁ, Lea PETŘÍKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Předmět reflektuje téma psychedelického filmu jakožto výrazného fenoménu dějin kinematografie a umění i současné filmové tvorby, a zároveň propojuje uvažování nad filmem jako nástrojem psychedelické imaginace se současným děním v oblasti psychedelického výzkumu a obnovením zájmu široké veřejnosti o psychedelika. Kurz poskytuje interdisciplinární vhled do tématu změněných stavů vědomí a práce s nimi, tedy předpokladu vzniku psychedelického umění, a to v kontextu historickém, společenském, a obzvláště uměleckém, od „psychedelické“ archeologie, přes zásadní momenty nejen dějin umění ve vztahu ke změněným stavům vědomí, zlatá léta psychedelické kultury a filmu v 60. letech 20. století, až po současné příklady psychedelické filmové, televizní a umělecké tvorby a filozofické náhledy na psychedelii.

Diskutovány budou fenomény jako head films (filmy cílené na publikum „pod vlivem“), acid western, československý psychedelický film, díla anticipující psychedelickou imaginaci, psychedelická renesance a její filmová a televizní reflexe ad. Součásti bude také setkání s expertem/kou reprezentující současný český psychedelický výzkum, příp. exkurze do Národního ústavu duševního zdraví.

Program:

  1. High Society: Psychedelické dějiny společnosti a filmu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ úvod do kurzu, představení hlavních témat a

struktury

  1. Psychedelická archeologie: Archeologie práce se změněnými stavy vědomí a počátky umění, teorie

mysli v jeskyni, Cave of Forgotten Dreams (rež. Werner Herzog)

  1. Postkoloniální psychedelie I: Psychedelická etnografie a etnobotanika, šamanismus, psychedelický

turismus, Embrace of the Serpent (rež. Ciro Guerra)

  1. Postkoloniální psychedelie II: Psychonauti a uchopení práce se změněnými stavy vědomí západní

kulturou, Charles T. Tart, Carlos Castaneda, Altered States (rež. Ken Russell), video Thomase Sjögrena,

tvorba Joachima Koestera, 

  1. Psychedelická revoluce: Objev LSD a syntetických psychedelik, rozvoj psychedelického umění,

formování psychedelického filmu a způsoby jeho uchopení; Aldous Huxley, Timothy Leary, Terence

McKenna

6.  Head filmy a acid western: Filmy “pod vlivem”, Teorie Davida H. Fleminga, text Pauline Kael, tvorba

Alejandra Jodorowského

  1. Změněné stavy filmu: Změněné stavy vědomí ve filmu, Teorie Anny Powell a filosofie Gillesa Deleuze,

farmakoanalýza a filmy zlaté éry psychedelie (The Trip, Easy Rider, psychedelická exploatace)

  1. Psychedelický mainstream mezi deziluzí a ornamentem: Od The Beatles, přes Chytilovou, Formana, až

po Jamese Bonda; psychedelický plakát a vizualita, obrazy psychedelické revoluce (The Strawberry

Statement, Zabriskie Point)

  1. Films on Drugs: Současné podoby psychedelického filmu a pohyblivého obrazu; Gambling, Gods and

LSD (rež. Peter Mettler), současné přemýšlení o psychedelikách a jejich společenském potenciálu: Mark

Fisher: Acid communism, manifest We Are All Very Anxious

  1. Psychedelika a současná seriálová tvorba: The Path, Frontera Verde, OA a další
  2. Případová studie: Společnost Sandoz a její filmová psychedelika
  3. Současná psychedelická scéna a její imaginace: psychedelická renesance a její reflexe v současné

audiovizi, psychedelický výzkum, transpersonální psychologie, situace v ČR, setkání expertem*kou

reprezentující*m současný český psychedelický výzkum

Výsledky učení

Kurz poskytuje alternativní, transdisciplinární pohled na dějiny filmu a umění, a to skrze téma psychedelické imaginace jakožto možného uměleckého, ale i společenského nástroje práce s realitou. Cílem je představit a zmapovat zásadní umělecké, filosofické, i společenské tendence psychedelické imaginace a myšlení o ní.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

FLEMING, D., H. (2017) Unbecoming Cinema: Unsettling Encounters with Ethical Event Films. Chicago:

The University of Chicago Press.

CHURCH, D. (2018) The Doors of Reception: Notes Toward a Psychedelic Film Investigation. Senses of

Cinema. https://www.sensesofcinema.com/2018/feature-articles/the-doors-of-reception-notes-toward-

a-psychedelic-film-investigation/ 

JAY, M. (2010) High Society: Mind-Altering Drugs in History and Culture. London: Thames & Hudson

JAY, M. (2023) Psychonauts: Drugs and the Making of the Modern Mind. New Haven: Yale University

Press. 

KAEL, P. (1970) El Poto-Head Comics. The New Yorker. 

LEWIS-WILLIAMS, D. (2007) Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění. Praha: Academia. 

POWELL, A. (2007) Deleuze, Altered States and Film. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast a docházka, vypracování závěrečného úkolu (na výběr esej, prezentace, nebo audiovizuální zadání).

Poznámka

Výuka 1,5 hod/týdně, pondělí 18:10-19:45 (mimo 17.3. - absence lektorky, a 21.4. - Velikonoce)

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 207
Učebna 2 (FAMU)

(Lažanský palác)
PETŘÍKOVÁ L.
18:10–19:45
(přednášková par. 1)
výuka nebude 17.3. a 21.4.
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 18:10–19:45 Lea PETŘÍKOVÁ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
výuka nebude 17.3. a 21.4. přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů