Úvod do sociologie médií
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
376USM | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Přednášející: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.
Termíny a místo konání: čtvrtek od 13.10 do 14.45 v místnosti U1 FAMU
Modul se zaměří na hlavní směry sociologických teorií, modelů, analýz a výzkumů souvisejících s masovými médii a moderními komunikačními prostředky. Začneme obecně se sociologií vědení a způsoby konstrukce sociální a mediální reality a vymezíme předmět sociologie v pracích jejich zakladatelů. Dále se zaměříme na zformování sociologie médií v souvislosti s ustavováním masové společnosti a kultury na počátku 20. století (Frankfurtská škola, Torontská škola a Birminghamská škola) se specifickým zastavením u teorií subkultur. Audiovizuální studia se budou vázat především na nová média a žánry spojené s televizním a filmovým médiem a internetem. Závěrem se dostaneme k nové ekologii médií a jejím principům.
Osnova předmětu
- Úvod do tematiky, vymezení předmětu v pracích zakladetelů a zakladatelek
•Auguste Comte – pozitivismus v sociologii, stádia vývoje lidské společnosti
•Émile Durkheim – sociální fakta, sociální vědomí, solidarita, anomie
•Herbert Spencer – biologismus v sociologii, typy společností
- Masová média – teoretické koncepty a systémy
•definice masových médií
•systémy masových médií
•základní kocepty
- Teoretické perspektivy masových médií
•sociologické paradigma a masová média
•strukturálně-funkcionalistické paradigm
•paradigma sociálního konfliktu
- Vybrané teorie masových médií
•teorie sociálního učení – observační metoda
•modelová teorie – případ násilí v médiích
•kultivační teorie – extenzivní vystavení mediálním obsahům
•socializační teorie a dlouhodobé mediální účinky
•agenda setting a publikum
- Funkce masových médií a audience studies
•manifestované vs latentní funkce
•masová média jako agent sociální kontroly
•dysfunkční masová média
•aktivní/pasivní publika
•ideologické konsekvence aktivního a pasivního publika
- Sociální konstruktivismus a masová média
•sociální a historický kontext
•cílové publikum / zasažené publikum
•negativní dopad mediálních obsahů a stigmatizace
•masová média jako agend propagandy
- Minority vs masová média
•stereotypy, rasismus, diskriminace
- Velká sociologická témata a média
•moderna, postmoderna, masová společnost, globalizace
- Digitální sociologie
•sociologie v době nových médií a digitalizace
•proměny společnosti na základě užívání nových technologií
•ideologické války vedené médii
Výsledky učení
Kurz si klade za cíl seznámit studující se základními sociologickými teoriemi a výzkumy souvisejícími s rozvojem masových médií ve společnosti. Dalším cílem je aktivovat sociologickou imaginaci a vytvořit základ k aplikování předložených teorií a dat na analýzu společnosti. Aplikovaný interdisciplinárn přístup by měl napomoci pochopit logiky vývoje lidské společnosti ve vztahu k masovým médiím a k orientaci v základních přístupech systematické sociologie včetně sociologie digitální.
Předpoklady a další požadavky
Žádné.
Literatura
Povinná literatura
•Cuin, Charles-Henry, Gresle, Francois. 2004. Dějiny sociologie. Praha: SLON.
•Giddens, A. 1999. Sociologie. Praha: Argo.
•Berger, Peter L., Luckmann T. 1999. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury.
•Thompson, John B. 2004. Média a modernita. Praha: Nakladatelství Karolinum.
•Jakubowicz, Karol. 2013. Nová ekologie médií. Praha: VeRBuM.
•Mittell, Jason. 2019. Komplexní televize. Poetika současného televizního vyprávění. Praha: Akropolis.
•Eco, Umberto. 2020. O televizi. Praha: Argo.
•Luhman, Niklas. 2014. Realita masmédií. Praha: Academia.
•Keller, Jan. 2005. Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON.
•Selwyn, Neil. 2019. What is digital sociology? Cambridge: Polity Press.
Doporučená literatura
•Bendová, Helena, Strnad, Matěj (eds.). 2014. Společenské vědy a audiovize. Praha: Tiskárna Helbich.
•Fiske, John. 2017. Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis.
•Lasch, Ch. 2016. Kultura narcismu. Americký život ve věku snižujících se očekávání. Praha: TRITON.
•Berger, Peter L. 2003. Pozvání do sociologie. Humanistická perspektiva. Praha: Lukáš a syn (Barrister & Principal)
•Mills, Charles Wright. 2002. Sociologická imaginace. Praha: SLON.
•Hallin, Daniel C., Mancini, Paolo. 2008. Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál.
•Macek, Jakub. 2015. Média v pohybu. K proměně současných českých publik. Brno: Masarykova univerzita.
Hodnoticí metody a kritéria
•80% účast a aktivita na semináři
•závěrečný test z povinné literatury
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)