Piano (H0B0021A)
Specialization of study programme Keyboard Instruments
Od akademického roku 2022/23.
Study Objectives
Profile of graduate
Absolvent bakalářského programu Klávesové nástroje kvalitně ovládá široké spektrum repertoáru a je vybaven teoretickými vědomostmi i praktickými zkušenostmi, které mu umožňují samostatné a stylově vhodné interpretační pojetí díla. Chápe svůj obor v širších souvislostech hudebního umění a umění obecně, je obeznámen s historií a současností oboru a tyto vědomosti uplatňuje ve vlastní umělecké činnosti. Je schopen teoretické reflexe oboru a orientuje se v umělecké praxi. Absolvent disponuje technickou zdatností a interpretační vyspělostí, která podmiňuje zvládnutí náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru a která umožňuje vstup do hudební profese nebo do navazujícího magisterského studia.
Odborné znalosti
Absolvent studijního programu Klávesové nástroje, specializace Klavír
- je seznámen s běžnými i specializovanými technikami hry na klavír
- se orientuje v historických i současných vývojových tendencích hry na klavír
- je seznámen s dějinami a literaturou klavíru
- má obsáhlé znalosti v interpretaci sólové i komorní (v různých nástrojových obsazeních s klavírem)
Odborné dovednosti
Absolvent studijního programu Klávesové nástroje, specializace Klavír
- prakticky zvládá na vysoké úrovni běžné a specializované techniky hry na klavír
- dokáže v roli sólového i komorního hráče veřejně prezentovat kvalitní umělecký výkon
- je schopen dokonalé interpretační a umělecké spolupráce v různých komorních ansámblech s klavírem
- dokáže inspirativně přistupovat jak k výkonu sólovému, tak komornímu po stránce hudebně umělecké i nástrojově technické
Obecné způsobilosti
Absolvent studijního programu Klávesové nástroje, specializace Klavír
- prokazuje silnou schopnost sebemotivace a sebekázně, včetně schopnosti samostudia při přípravě na soustavné budoucí vzdělávání s ohledem na udržitelnou profesní dráhu
- je flexibilní a schopný rychle si v reálném čase osvojovat znalosti a navrhovat alternativní řešení
- reaguje tvořivým a vhodným způsobem na nápady a podněty ostatních, pracuje konzistentně a pozitivně s verbální a/nebo písemnou zpětnou vazbou
- má schopnost naslouchat, spolupracovat, konstruktivně vyjadřovat názory a upřednostňuje společný zájem na vytváření jednotné interpretace díla v komorních ansámblech
- má dlouhodobou (celoživotní) perspektivu individuálního uměleckého rozvoje, otevřený postoj vůči novému a pravidelně vyhodnocuje a rozvíjí umělecké a osobní dovednosti a kompetence ve vztahu k osobním cílům
Rules and requirements for creating study plans
Základní rámec pro koncepci studijních programů na AMU vytvářejí jednak Pravidla vnitřního hodnocení AMU, specifikující základní principy akreditačních procesů, stávající praxi dále formálně ukotvuje Akreditační řád AMU: ten stanovuje parametry společné pro všechny studijní programy vyučované na AMU a zároveň přenáší část odpovědnosti za oborové specifikace (divadlo, hudba, tanec, film/televize) na fakulty.
Studijní plány jsou vytvářeny v souladu se Studijním a zkušebním řádem AMU, který na základě specifik vysokého uměleckého vzdělávání vymezuje v rámci typologie předmětů hlavní povinný předmět: jde o klíčový umělecký (resp. talentový) předmět profilujícího základu, u něhož hodnocení probíhá vždy komisionálně a který neumožňuje opakování atestace.
Dalším specifikem studijních plánů je povolená flexibilita v rozdělení kreditů (60 ECTS za akademický rok) mezi zimní a letní semestr, vycházející u některých oborů z výraznější studijní a tvůrčí zátěže spojené s dokončováním uměleckých výstupů v letním semestru.
Povinnou součástí všech studijních programů je teoreticko-historický základ oboru, u akademických programů v podobě povinných předmětů profilujícího základu spoluurčujících profil absolventa a tvořících součást státní závěrečné zkoušky.
Součástí každého studijního plánu je dále povinné absolvování oborově zaměřené výuky anglického jazyka, v minimálním rozsahu 6 ECTS za studijní cyklus.
Klasifikace je udělována podle Kreditního systému (ECTS - European Credit Transfer System), který byl zaveden na základě Boloňských dohod z roku 1999 s cílem sjednotit a integrovat vysokoškolský systém v Evropské Unii.
Předměty ukončené zkouškou jsou klasifikovány podle stupnice A – E (F = nevyhověl), u ostatních předmětů je využíváno hodnocení započteno/nezapočteno; kombinace obou atestací není možná.
Standardní délka vyučovací hodiny je 45 minut. Základními organizačními formami výuky jsou přednáška, seminář, cvičení, dílna, přičemž tři poslední formy výuky v různé míře zahrnují i vznik uměleckých výstupů. Výuka probíhá buď na týdenní bázi, nebo formou intenzivních bloků či workshopů.
Ve studijním plánu se automaticky předpokládají prerekvizity v podobě sekvencí předmětů označených postupně rostoucím číslem za názvem předmětu. Tento typ prerekvizit není specificky uváděn v příloze BIII k jednotlivým předmětům. Pokud má předmět nesekvenční prerekvizitu, tak explicitně uvedena v příloze BIII k předmětu je. Ve stejném smyslu neuvádíme korekvizity, ty jsou dány povinným zařazením předmětu do konkrétního ročníku a semestru společně s dalšími předměty. Studijní plán nevyužívá ekvivalencí.
Studijní plán obsahuje jednu skupinu povinně volitelných předmětů: Historicky poučená interpretace 1 a 2, Hudební dramaturgie 1 a 2, Hudební kritika a popularizace hudby 1 a 2. Student musí z této skupiny získat minimálně 2 kredity.
Studijní plán obsahuje volitelné předměty: Pedagogika, Psychologie, Pohybová a relaxační výchova a další předměty z nabídky AMU. Student musí během celého bakalářského studia získat z volitelných předmětů minimálně 10 kreditů ve specializacích Akordeon, Klavír a Varhany, minimálně 7 kreditů ve specializaci Cembalo.
Specializace: Studijní plán obsahuje specializace Akordeon, Cembalo, Klavír a Varhany. Student se do příslušné specializace přímo hlásí.
General information about admission process
Pro všechny specializace bakalářského studijního programu Klávesové nástroje je organizováno přijímací řízení, které se skládá ze dvou kol, které obě probíhají prezenční formou.
- kolo – elektronický test z dějin hudby a dalších hudebně – teoretických disciplín. Uchazeč/ka zodpoví soubor náhodně vybraných otázek s možností 3 odpovědí, z nichž jedna je správná. Pokud uchazeč/ka nesplní předem stanovenou minimální bodovou hranici pro postup do 2. kola, bude přijímací řízení ukončeno. V případě postupu do 2. kola se body z 1. kola nezapočítávají.
- kolo – talentová zkouška
Pro každou specializaci jsou pro každý akademický rok vypisovány přesné podmínky talentových zkoušek – konkrétní program (určení povinných skladeb a skladeb dle vlastního výběru, zda je povinností hrát tyto skladby zpaměti atd.) Tyto požadavky jsou každoročně aktualizovány a umísťovány na odpovídající místa studijní části fakultního webu. Takto jsou zároveň k dispozici uchazečům o studiu na HAMU.
Talentová zkouška probíhá prezenční formou před zkušební komisí tak, že uchazeč přednese stanovený program. Zkušební komise má právo určit, které z požadovaných skladeb uchazeč přednese. Zkušební komise má právo jednotlivé skladby kdykoliv přerušit.
Přijímací komise hodnotí uchazeče/čku souhrnným bodovým ohodnocením, které obsahuje hodnocení talentových a instrumentálních dispozic, zejména pak manuálních dovedností, schopnosti úhozových nuancí (artikulace), stylového cítění, pamětních dispozic a individuálního interpretačního přínosu.
Po ukončení 2. kola vytvoří přijímací komise pořadí dle průměrů bodových hodnot jednotlivých uchazečů/ček a k přijetí doporučí ty uchazeče/čky, kteří se umístili do pořadí odpovídajícímu směrnému číslu a minimálnímu bodovému ohodnocení pro jednotlivé specializace studijního programu Klávesové nástroje.
Podmínky přijímacího řízení včetně stanovení způsobu bodového hodnocení, jeho rozmezí a směrného čísla, ošetřuje pro každý akademický rok příslušná vyhláška děkana, která podléhá schválení akademickým senátem fakulty.
Pokud nebude dostatek uchazečů splňujících podmínku bodového hodnocení, směrné číslo se nenaplní.
Applicability to other types of academic programmes
Absolventi bakalářského programu Klávesové nástroje mají možnost se přihlásit do navazujícího magisterského programu Klávesové nástroje na HAMU v Praze či na jiných uměleckých školách v České republice i zahraničí.
Parts of the state final examination and their contents
VŠKP se skládá ze dvou částí:
- Absolventský umělecký výkon – sólový recitál v rozsahu 65 minut, z toho případně s komorním souborem v rozsahu do 20 minut (příslušné předměty profilujícího základu: Hra na klavír 1–6, Komorní hra 1–6)
- Písemná práce v rozsahu minimálně 20 NS
Státní závěrečná zkouška
- Obhajoba absolventského uměleckého výkonu
- Obhajoba písemné práce
- Teoretická ústní zkouška: příslušné předměty profilující základu (Dějiny a literatura klavíru 1–2)
Tematické okruhy teoretické ústní zkoušky:
- Barokní skladatelé Francie, Anglie, Německa, Itálie, Španělska
- Johann Sebastian Bach – dílo a interpreti
- Bachovi synové
- Raný klasicismus v Čechách
- J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven – dílo a interpreti
- Etudy
- Literatura pro klavír levou rukou
- Německý romantismus
- Francouzští skladatelé
- Ruská klavírní škola
- Skladatelé Maďarska, Polska
- Čeští skladatelé
- Pianisté – pedagogové HAMU
Other academic duties
-
Characterisation of professional practice
-
Anticipated job placement for graduates (typical employment)
Absolvent nachází profesní uplatnění jako samostatný umělec ve svobodném povolání nebo člen komorních souborů. Po vykonání Státní zkoušky z pedagogické způsobilosti získává oprávnění vykonávat profesi učitele hudby na základních uměleckých školách a konzervatořích. Podmínkou k přihlášení k této státní zkoušce je kdykoli během studia absolvování volitelných předmětů Pedagogika a Psychologie.
Accreditation validity
Study programme valid from | Study programme valid to |
---|---|
2020-10-08 | 2030-10-08 |