Hudební estetika 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108HEST2 zkouška 2 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan VIČAR

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan VIČAR

Katedra

Předmět zajišťuje Oddělení hudebně teoretických disciplín

Obsah

Cíl výuky:

Obsahem přednášky jsou teorie, dějiny a současný stav hudební estetiky, hudební sémiotika, teorie interpretace hudebního umění, hudební kritika a aktuální témata současné hudební kultury. Přednáška má pracovní charakter (umožňuje bezprostřední reakce a diskusi studentů) a je volně tematicky propojena se seminářem.

Obsahem semináře jsou témata vyplývající z referátů studentů, praktické příklady související s tematickými okruhy probíranými v přednáškách a seminární všeobecné diskuse.

Tematické okruhy:

  1. Hudební estetika a hudební kritika – 2. Hudební sémantika a sémiotika – 3. Jaroslav Zich a jeho teorie hudební interpretace – 4. Vybrané kapitoly z dějin hudební estetiky – 5. Eduard Hanslick a hudebně estetický formalismus – 6. Vztahy mezi hudební estetikou a hudební poetikou – 7. Hudební poetika: Leoš Janáček – 8. Hudební notace jako „metaznak“. Uměl Janáček zapsat své skladby? – 9. Hudební umělec a společnost. Estetické názory (kdysi) mladé české skladatelské generace – 10. Současný skladatel a jeho svět – 11. Současný hudební interpret a jeho svět – 12. Vztahy mezi populární, jazzovou a vážnou hudbou. Stratifikace současného hudebního umění – 13. Estetika populární hudby: Metoda „háku“ aneb Jak se také komponuje – 14. Shrnutí. Závěrečný test (a odevzdání konečných verzí referátů ze semináře)

Výsledky učení:

Student získá základní znalosti z oblasti hudební estetiky, hudební sémiotiky a teorie hudební interpretace. Prostřednictvím referátu získá dovednosti, jak samostatně pracovat s literaturou z oblasti hudební estetiky a teorie hudební interpretace a aplikovat přitom vlastní umělecké zkušenosti.

Výsledky učení

Výsledky učení:

Student získá základní znalosti z oblasti hudební estetiky, hudební sémiotiky a teorie hudební interpretace. Prostřednictvím referátu získá dovednosti, jak samostatně pracovat s literaturou z oblasti hudební estetiky a teorie hudební interpretace a aplikovat přitom vlastní umělecké zkušenosti.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní. Praha: MF, 1987. (Vybrané kapitoly.)

DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma jazzu. Ilustroval Jiří ŠLITR. Praha: Mladá fronta. Máj (Mladá fronta). ISBN 80-204-0092-3. (Vybrané kapitoly.)

LINDAUR, Vojtěch. Neznámé slasti: příběhy rockových revolucí 1972-2012. Praha: Plus, 2012. ISBN 978-80-259-0128-1. (Vybrané kapitoly.)

POLEDŇÁK, Ivan. Úvod do problematiky nonartificiální hudby. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.

VIČAR, Jan – DYKAST, Roman. Hudební estetika. Praha: Akademie múzických umění, 1998. Studijní texty HAMU. ISBN 80-85883-30-9. (Vybrané kapitoly.)

Doporučená literatura:

DORŮŽKA, Petr. Hudba na pomezí: [sborník]. Praha: Panton, 1991. Impuls (Panton). ISBN 80-7039-125-1.

EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Hudba a krásno. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. Eseje (NLN). ISBN 80-7106-479-3.

FUKAČ, Jiří. Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1743-0.

HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973.

LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1982.

MIHULE, Jaroslav. Otázky hudební estetiky. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2016. ISBN 978-80-7290-878-3.

POLEDŇÁK, Ivan a CAFOUREK, Ivo. Sondy do popu a rocku. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou přístupu ke zkoušce je pravidelná účast v seminářích, aktivita v diskusích, vypracování, přednesení a odevzdání referátu ve stanoveném termínu. Výsledná známka závisí na kvalitě referátu (váha 40 %) a úspěšnosti zkoušky (= bodovaného závěrečného písemného testu) ověřující znalost přednesené látky, resp. jiné zadané studijní či odborné literatury (váha 60 %).

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
12:45–13:30
(přednášková par. 1
paralelka 1)
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
13:40–14:25
(přednášková par. 1)
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
14:25–15:10
(přednášková par. 1
paralelka 2)
Čt
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
08:40–09:25
(přednášková par. 2
paralelka 3)
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
09:25–10:10
(přednášková par. 2)
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
10:20–11:05
(přednášková par. 2
paralelka 4)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 13:40–14:25 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
St 12:45–13:30 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
paralelka 1
St 14:25–15:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
paralelka 2
Čt 09:25–10:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 2
Čt 08:40–09:25 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 2
paralelka 3
Čt 10:20–11:05 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 2
paralelka 4

Předmět je součástí následujících studijních plánů