Dramaturgie autorského divadla 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109DAD2 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Adam HALAŠ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Adam HALAŠ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla

Obsah

Hlavním cílem je seznámení s problematikou pojmosloví a terminologií v oblasti nonverbálního divadla.

Znalost historických souvislostí jednotlivých složek autorské tvorby (libreto, dramatický text, divadelní prostor a scénografie).

Hledání a objevování inspiračních zdrojů, orientace v současných tématech a jejich zpracování v rámci autorské tvorby.

Využití dramatického textu v rámci autorské tvorby v žánrech nonverbálního divadla.

Orientace a znalost divadelních prostor a scénografie v historických souvislostech – od antiky, středověké divadlo, renesanci, Alžbětinské divadlo, přes období klasické pantomimy až po rozvoj divadelní architektury a scénografie v dobách první a druhé divadelní reformy.

Přehled hlavních současných divadelních prostor, center a rezidencí u nás.

Seznámení s tvorbou v nedivadelních prostorách - SITE-SPECIFIC divadelní projekty.

Studenti se orientují v současných trendech scénografických disciplín. Jsou seznámeni s tvorbou a experimenty na poli světelného designu u nás. (Josef Svoboda, Laterna Magika).

Znalost současných tendencí ve scénografii v žánrech nonverbálního divadla.

Studenti jsou schopni rozboru vizuálního záměru autorského projektu.

Teoretické přednášky jsou doplněny vizuálním materiálem archivu katedry, který umožňuje posluchačům získat konkrétní příklady a ukázky divadelních prostor a scénografických postupů v žánrech nonverbálního divadla.

Výuka probíhá formou přednášek, které jsou v úzkém propojení s praktickou výukou autorské tvorby (Fyzické divadlo, Herectví s maskou, Individuální tvorba) a v součinnosti s výukou předmětu „Teorie nonverbálního divadla“.

Tematické okruhy:

Problematika pojmosloví, definic a terminologie v oblasti nonverbálního divadla.

Hledání a objevování inspiračních zdrojů, orientace v současných tématech a jejich zpracování v rámci autorské tvorby.

Práce s libretem. Dramatický text v žánrech nonverbálního divadla. Zákonitosti a specifika libreta v nonverbálním divadle.

Divadelní prostor a scénografie v historických souvislostech – ANTIKA, středověké divadlo, renesance a Alžbětinské divadlo.

Prostor v období klasické pantomimy - J.G. Deburau – divadlo Funambules.

Rozvoj divadelní architektury a scénografie v dobách první a druhé divadelní reformy.

Přehled hlavních současných divadelních prostor, center a rezidencí u nás.

Tvorba v nedivadelních prostorách - SITE-SPECIFIC divadelní projekty.

Světelný design - Josef Svoboda, Laterna Magika.

Současné tendence ve scénografii v žánrech nonverbálního divadla.

Prostor a scénografie – analýza autorského projektu.

Analýza scénografických a prostorových tendencí v současné pantomimě, fyzickém divadle a novém cirkuse (ukázky z tvorby: divadlo Krepsko, festival 4plus4dny v pohybu, Tomáš Žižka-Mamapapa, Krištof Kintera - Jednotka, M. Bambušek - spolek MEZERY, Lucie Ferenzová - divadlo KOLONIE, absolventi Ctibora Turby, divadlo Continuo a další).

Výsledky učení

Studenti se orientují v základní terminologii v žánrech nonverbálního divadla.

Využití dramatického textu, orientace v současných tématech a jejich zpracování v rámci autorské tvorby.

Posluchači mají přehled o současných tendencí ve scénografii a znají hlavní divadelní prostory, kulturní centra a rezidence.

Znalost historických souvislostí v rámci divadelního prostoru a scénografie v nonverbálním divadle.

Schopnost analýzy významů uspořádání divadelního prostoru.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

ARISTOTELES. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-131-1.

BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.

DECROUX, Etienne. Slova o mimu. Nakladatelství JAMU Brno, 2018. ISBN 978-80-7460-144-6.

HALAŠ, Adam. Být mim je in. Taneční zóna, 2019. č. 1, r. 23, s. 6-11.

HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.

HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce. Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-222-0.

HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 1996. 237 s. ISBN 80-901671-7-9.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník. Institut umění-Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0.

SVOBODA, Josef. Tajemství divadelního prostoru. Praha, 1992. ISBN 80-207-0170-2.

ŽIŽKA, Tomáš a kolektiv. Site-specific-divadelní projekty. Praha, 2008. ISBN 970-80-8610-244-1.

Doporučená literatura:

CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus: s doslovem O atribuci divadlu od Jana Dvořáka. Praha: Pražská scéna, 2006. Panorama českého alternativního divadla. ISBN 8086102556.

CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Divadelní ústav - Institut umění, 2007. ISBN 80-7008-204-1.

FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.

VAVŘÍKOVÁ, Eliška. Mimesis a poiesis: od etnoscénologického výzkumu k hereckému projevu v inscenaci Farmy v jeskyni Sclavi/Emigrantova Píseň. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2009. 165 s. ISBN 978-80-86970-87-5.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), míra osobního zapojení do diskusí, aktivní rozbor ukázek a pravidelný dialog nad dílčími tématy.

Reflexe semestrální výuky.

Podmínkou k udělení zkoušky je úspěšné splnění vědomostního kvízu, ústní zkouška a reflexe autorského divadelního projektu (většinou se jedná o absolventské představení).

Poznámka

Bez údaje.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost H1027
Učebna H1027 (HAMU)

(Hartigovský palác)
HALAŠ A.
11:00–12:30
(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
11:00–12:30 Adam HALAŠ Učebna H1027 (HAMU)
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů