Pantomima a tělesný mimus 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109PTMI2 zkouška 6 8 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 66 až 96 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Radim VIZVÁRY

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Radim VIZVÁRY

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla

Obsah

Student se ve druhém semestru zdokonaluje v základech techniky Mime Corporel, osvojuje si další pojmy a celkově dále prohlubuje své znalosti v tomto předmětu. Mime Corporeal, technika, kterou na počátku 20. století vynalezl francouzský mim a pedagog É. Decroux (inovátor moderní pantomimy). Tato tréninková metoda je všezahrnující a systematická technika pohybu, která formou analýzy pohybu připraví adepta k mnohým výkonům různých pohybových forem. Tato metoda by mohla být srovnávána s klasickým tancem. Dnes je to první stupeň a základ ve studiu práce s tělem v oboru pantomimy. Zároveň díky svému charakteru může otevírat možnosti jiným disciplínám – současnému tanci, fyzickému divadlu, ale i novému cirkusu.

Tematické okruhy:

1.Fyzický a duchovní trénink

2.Technika mimu – anatomie mimova těla připravuje studenta ke geometrické pantomimě, která je postavena na metodě Mimu Corporel

3.Speciální techniky - práce s napětím a uvolněním těla, přirozené a nepřirozené pohyby, statická cvičení a cvičení rovnováhy, principy tlaku, tahu, protitlaku a protitahu. Práce s dechem.

Výsledky učení

Student rozumí více do hloubky pojmům techniky Mime Corporel, snaží se je uvádět do pro praxe v základních cvičeních. Podstatou ovládnutí této techniky je schopnost soustředění se a propojení fyzické a mentální roviny projevu. To nazývám „fyzickým a duchovním tréninkem“. Student formou praktických cvičení zkoumá možnosti svého těla v rámci techniky Mimu Corporeal.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

FIALKA, Ladislav. Umění pantomimy. Praha: Ústřední dům armády, 1964.

FIALKA, Ladislav. Pantomima: Vybrané statě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.

VIZVÁRY, Radim. Česko-francouzské kontakty a jejich význam pro českou moderní pantomimu, disertační práce. Praha: Hudební a taneční fakulta AMU, 2013.

Doporučená literatura:

ANGER, Marie-Luise. Geometrie der Bewegung. Berlin: Henschel-Verl., 1998. ISBN 9783894873004.

DECROUX, Étienne. Paroles sur le mime, Paris: Librairie Theatrale, 1994. ISBN 978-2734901150.

POTRNER, Paul. Experimentální divadlo. Praha: Orbis, 1960.

Hodnoticí metody a kritéria

Vytvoření krátkého vystoupení, 80 % docházky, plnění domácích úkolů, aktivní účast v hodinách, viditelný rozvoj studenta.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 0021
Učebna 0021

(Hartigovský palác)
VIZVÁRY R.
17:00–20:00
(paralelka 1)
Prosíme, abyste se na sále a v jeho okolí (šatny) pohybovali v přezůvkách! Dávejte pozor na baletizol.
Út
St
místnost 0021
Učebna 0021

(Hartigovský palác)
VIZVÁRY R.
15:30–17:30
(paralelka 1)
Prosíme, abyste se na sále a v jeho okolí (šatny) pohybovali v přezůvkách! Dávejte pozor na baletizol.
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 17:00–20:00 Radim VIZVÁRY Učebna 0021
Hartigovský palác
Prosíme, abyste se na sále a v jeho okolí (šatny) pohybovali v přezůvkách! Dávejte pozor na baletizol. paralelka 1
St 15:30–17:30 Radim VIZVÁRY Učebna 0021
Hartigovský palác
Prosíme, abyste se na sále a v jeho okolí (šatny) pohybovali v přezůvkách! Dávejte pozor na baletizol. paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů