Seminář hudební teorie 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186SHTE5 zápočet 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš REINDL

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš REINDL

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Cílem studia je výchova k samostatné tvůrčí práci v oboru hudební teorie, rozvíjení tvůrčí invence při formulaci a řešení hudebně teoretických problémů na základě studia cizojazyčné literatury a pokročilý rozvoj schopnosti studenta účastnit se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse.

Tematické okruhy:

Základní náplní semináře je prezentace výsledků vlastní samostatné práce posluchačů v hudebně teoretickém oboru (předkládají se témata z oboru hudební teorie systematické, analytické i syntetické). Student 3. roč. bakalářského stupně volí pro svůj referát téma z připravované bakalářské práce nebo z látky probírané přímo v předmětech Hudební teorie - systematika nebo Hudební teorie – specializovaná problematika. Na půdě semináře též vystupují hosté - pedagogové a doktorandi z příbuzných pracovišť akademií a univerzit z domova i ze zahraničí. Každé vystoupení a rozprava k němu je následně podrobena společnému hodnocení.

Výsledky učení

Student přistupuje k přípravě svého referátu samostatně, používá znalosti z cizojazyčné hudebně teoretické literatury nastudované během prvních čtyř semestrů a využívá vlastní kreativity při práci v oblasti hudební teorie, rozvíjí tvůrčí invenci při formulaci a řešení teoretických problémů, účastní se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse a umí při ní využívat věcné argumenty.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

FOJTÍKOVÁ, Jana a Věra ŠUSTÍKOVÁ, ed. Fibich - melodram - secese. Praha: Česká hudební společnost - Společnost Zdeňka Fibicha - Národní muzeum - Muzeum české hudby, 2000, s. 199-214. ISBN 80-238-6482-3.

KUNA, Milan a Miloš BLÁHA. Čas a hudba: K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu. Praha: Academia, 1982.

TICHÝ, Vladimír. K hudebně-kinetickým aspektům vztahu hudby a slova v melodramu. In: TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. Praha: HAMU, 1994. ISBN 80-85467-07-0.

TICHÝ, Vladimír, Tomáš KUHN a Vlastislav MATOUŠEK. Musical kinetics. Praha: Academy of Performing Arts in Prague, 2014. ISBN 978-80-7331-328-9.

Doporučená literatura:

HOLUBEC, Jiří: Příspěvky k novodobému českému hudebně teoretickému myšlení v rámci vybraných disciplín oboru. Doktorská disertace, HAMU Praha 2002.

JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.

KUHN, Tomáš: Hudba jazzové oblasti z pohledu hudební kinetiky. Doktorská disertační práce. HAMU Praha 2001

KUNA, Milan. Čas v hudbě: Sborník příspěvků a studií ze semináře hudebně věd. oblasti, který uspoř. Svaz čes. skladatelů a koncertních umělců v Praze ve dnech 9. a 10. června 1982. Praha: Svaz čes. skladatelů a koncertních umělců, 1984.

MATOUŠEK, Vlastislav: Kinetika v etnické hudbě. K hudebně teoretickým aspektům problematiky. Doktorská disertace, HAMU, Praha 2001.

RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969. Hudební vědy. Řada B.

RISINGER, Karel: K otázce časového rozsahu skladeb. Hudební věda 1971, č. 2.

TICHÝ, Vladimír. Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. 1. Brno: JAMU, 1997.

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu podmiňuje vystoupení studenta na semináři s referátem o celkové délce 45 minut a jeho aktivní účast v diskusi o svém vystoupení i o dalších referátech

Minimální požadovaná docházka 80 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů