Movement Techniques 4
- Course unit code:
- 109TP4
- Course unit title:
- Movement Techniques 4
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Monika REBCOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Monika REBCOVÁ
- Study Objectives:
-
A.
Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.
Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.
B.
Kontaktní improvizace
Taneční technika kontaktní improvizace je ve stručnosti pohyb tanečníka v prostoru bez jeho předchozí racionální přípravy pohybu.
Cíle studia v zimním semestru:
1)Osvojit si pohyb v sólové improvizaci bez toho, že bychom jej v mozku připravovali. Pouze sledujeme ? všímáme si, jak se naše tělo pohybuje-tančí v prostoru bez naší racionální účasti. Necháme se překvapovat tím co se děje, novými tvary těla, novými pohyby, objevováním nových možností pohybu do prostoru. Je to technika podobná dialogickému jednání, s větším důrazem na pohyb do prostoru. Konáme a reagujeme na své konání, sledujeme a všímáme si, co naše tělo koná v prostoru.
2)Procvičování pohybových principů kontaktní improvizace pomáhá lépe poznat lidské tělo a jeho možnosti pohybu, učíme se estetickému vnímání pohybu, vnímáme lidské tělo jako nástroj pohybu. Při tanci kontaktní improvizace se pracuje s vědomým i nevědomým rozhodováním tanečníka, pracujeme s tělem, emocemi, dotyky kontaktem, pohybem.
3)Práce s tělem v divadelním prostoru povzbuzuje jeho uvědomování. Práce s centrem těla a s pánví hraje zásadní roli. Improvizace napomáhá osobité bezprostřednosti, provází akceptování sebe samého, spontánnost a autentickou expresi. Skrz tanec a pohyb můžeme řešit i vnitřní konflikty, vyprávět příběhy, sledovat připravený scénář.
Cíle studia v letním semestru:
1)v letním semestru začínáme pracovat s partnerem. Osvojujeme si základní techniky předávání váhy těla na tělo partnera. Učíme
2)Učíme se komunikovat s partnerem ?tělesně?, nonverbálně, učíme se reagovat na pohyb partnera. Vytváříme pohybové variace pro duet s partnerem, které fixujeme v pevné choreografii. Do hry vstupují příběhy a témata.
3)Pracujeme se skupinou a rozvíjíme techniky skupinové improvizace. Učíme se osvojit si pohybové variace různých partnerů, dále s nimi pracujeme a fixujeme choreografii skupiny do pevného tvaru.
- Mode of delivery:
-
iA. Exercises developing acting, improvisation on a given topic, practice and interpretation of an assigned etude, creating one's own etude and movement study. Trade literature readings. Analysis of classical and modern recorded creations. Monitor of contemporary theatre works.
B. Winter Semester: The partner for the dancing body is for now only the floor. Solo improvisation include technique exercises such as reaching, resisting, rolling, collapse, direction, bead, round movement, up-side-down, transfer of weight onto one leg and others. The dance performs these exercises with an emphasis on relaxing the weight of the body onto the floor, with an emphasis on following the beginning (impulse) and continuing (result) the movement and „saves“ this technique in so-called muscle memory.
Creation of a choreography based on a solo improvisation:
We set a movement variation in a choreography to practice memory, perception of movement detail and mastering movement precision.
Summer Semester:
1) Duet: Two dancers rehearse techniques: copying a partner's movement, movement repetition, extracting movement, eye contact with the partner in movement, exchange of movement role with the partner, rolling with a partner, giving the weight of the body to the body of a partner with an emphais on setting the center of both partners, supporting places, spoons, lifts, leading a partner by the wrist (tai-chi), hanging outside partner axis, giving impulses to partner body, etc.
These techniques are also saved to muscle memory in order to later be used as movement methods of improvisation with a partner.
2) Group improvisation include exercises: walking and other group movements in a large-small space, walking and other movements by groups of dancers around a circle, in the center of a circle, in the center, leading of the group by one dancer in walking and other movement in a space, group improvisation which is originates in solo and pair improvisation with an emphasis on the perception of the situation of figure and movement of a group which continually changes, entering and exiting a group improvisation according to desire and feeling of individual dancers.
3) Creating a choreography
Movement in duets or groups can be set in a choreography based on the same principle and for the same reasons in the creation of choreography base on solo improvisation in the Winter semester.
In improvisation. we work silently or use music:
1. as the background, 2 as a partner to the dancer. Music may inspire and be reacted to. At the end of each lesson, I allow, individually, dancers to improvise on a given topic, while the others watch. Afterwards we talk about the results; how it appeared to the viewers and the dancers who did the improvisation.
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Talent - completion of an acting talent exam at an arts school
2. movement and health disposition
3. basic bearing in theatre and cultural events.
- Recommended optional programme components
-
No info.
- Course contents:
-
Technika pohybu seznamuje studenty se správnou technikou tělesného cvičení prostřednictvím dodržování zákonitostí anatomických předpokladů pohybového aparátu lidského těla.
Výuka techniky pohybu se dělí na dvě části - viz body A a B:
A.Osnova výuky tělesného mimu (Le Mime Corporel Dramatique)
1. Základní cvičení
základní znalosti techniky takzvané ?les facultés radical?
- zahřívací cvičení na posílení a zcitlivění těla, jako výrazového prostředku
- základní cvičení, ovládání těla, izolace (des exercices les gammes), dynamorytmy pohybu, trojrozměrnost pohybu v prostoru ? ?les triples dessing? tvořící základ techniky, nácvik různých druhů chůzí
2. Figury - les figures
- názorné použití techniky k interpretaci
3. Improvizace - des improvisationes
- improvizace na daná témata ? ?spojení svalů a mozku? k interpretaci
4. Divadelní hry - les repertoires
- vlastní tvorba, aplikace pohybových návyků v hereckém jednání
B.
V zimním semestru se věnujeme sólové improvizaci a tvorbě sólové choreografie.
V letním semestru pracují tanečníci s partnerem v duetu, dále vyučuji skupinovou improvizaci a tvorbu choreografie na základě improvizace v duetu nebo ve skupině.
- Study materials:
-
Bochenek, Valérie: Marcel, Marceau: Le Mime Marcel Marceau - entretiens et regards avec Valérie Bochenek, Somogy éditions d´art, Paris 1996.
Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.
Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.
Decroux, Etienne: Parole sur le mime, Éditions Gallimard, Paris II 1963.
Diderot, Denis: Herecký paradox, ed. Malá dílna, Votobia, Olomouc 1997.
Encyklopedie antiky, Praha 1973.
Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.
Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.
Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.
Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.
Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.
Mistrík, Miloš: Jacques Copeau a jeho Starý holubník, Bratislava 2006.
Pavlovský, Petr a kol: Základní pojmy divadla, Praha 2004.
Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.
Poesio, Paolo Emilio: Jean Louis Barrault, Praha 1969.
Rutte, Miroslav: O umění hereckém, Praha 1946
Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.
Veber, Václav: Příběh pantomimy, Praha 2006.
Vinař, Josef: Elementy herectví, Praha 2002.
Vostrý, Jaroslav: O hercích a herectví, Praha 1998.
www.angefou.co.uk
www.ecole?jacqueslecoq.com
www.marceaufoundation.org
www.mimecentrum.de
www.mime.info
www.planetemime.com
www.scuolateatrodimitri.ch
www.budil.cz
- Planned learning activities and teaching methods
-
no info
- Assessment methods and criteria
-
A. Award of credit and exam based on:
1. fulfillment of assignment in the given semester in the appropriate extent and quality
2. participation in exercises and individual preparations
3. presentation
During the semester participation in instruction, development in the covered techniques, independent preparations of assignments, professionalism towards the group in task preparations in group creations, activity leading to the refining of original ideas and investigation of individual potential for originality based on a synthesis of the instructed genres.
B.
1) 100% class attendance, 2 hrs/week and at the week workshop arranged in the exam period.
2) Completion of the Summary at the end of the semester for award of points in the form of an exam.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
no info
- Course web page:
- Note:
-
No info
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pantomima (Bc) (next compulsory subject)