Instrumentace 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101IN3 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Slavomír HOŘÍNKA, Michal NEJTEK
Obsah
a) instrumentace komplikovanějšího díla pro větší obsazení (symfonický orchestr)
b) doplnění detailních znalostí možností nástrojů a barevných kombinací
c) analýza partitur z hlediska instrumentace
2018
1/ Maskování
cvičení: oblouk na 1 tónu (symf. orch.)
poslech:
Boulez, Pierre (1925): Eclat pour orchestre (1965)
Dallapiccola, Luigi (1904-1975): Piccola Musica Notturna (1961)
Haas, Georg Friedrich (1953): Piano Concerto (2007)
Havelka, Svatopluk (1925-2009): Pěna (1965)
Ligeti, György (1923-2006): Konzert fur Violine und Orchester (1990/1992)
Nono, Luigi (1924-1990): A Carlo Scarpa, architetto ai suoi infiniti possibili (1984)
Nørgård, Per (1932): Symphony No. 2 (1970)
Giacinto Scelsi (1905-1988): Quattro Pezzi su una nota sola (1959)
Takemitsu, Toru (1930-1996): Rain Spell (1982), Twill by Twilight (1988)
Xenakis, Iannis (1922-2001): Empreintes (1975)
2/ Smyčcové kvarteto
cvičení: alespoň 2 krátké studie, výběr níže
- soubor se chová jako 1 nástroj
- jednohlas
- čtyřhlasá polyfonie
- každý z nástrojů rozvíjí vlastní pásmo
- rychlý pohyb procházející jako zlatá nit různými nástroji souboru
- postupná transformace zvukového objektu
- využití extrémů
- bez použití normálních tónů
poslech:
Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet op. 130, B Dur (1825)
Henri Dutilleux (1916-2013): Ainsi la nuit (1973-76)
Jonathan Harvey (1939-2012): String Quartet No. 1 (1977)
Leoš Janáček (1854-1928): Smyčcové kvartety č.1 & 2
Haas, Georg Friedrich (1953): String Quartet No. 2 (1998)
Nicole Lizée (1973): Another Living Soul (2016); Darkness is Not Well Lit (2016)
Výsledky učení
Zvládnutí orchestrace velkého tělesa
Řešení speciálních instrumentačních problémů v soudobé hudbě
Kultivování zvukové představivosti
Předpoklady a další požadavky
Znalosti na úrovni předchozích semestrů.
Literatura
Adler, Samuel. The Study of Orchestration. New York: Norton, 1989.
Del Mar, Norman. Anatomy of the Orchestra. London: Faber and Faber, 2009.
Gieseler, Walter – Lombardi, Luca – Weyer, Rolf-Dieter. Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle: Moeck, 1985.
Ivan Kurz a kol. Orchestrace jako otevřený proces I.-III. AMU, Praha: Triga, 2009.
Rasmussen, Karl Aage - Laursen, Lasse. The Idiomatic Orchestra [online]. 2015. [cit. 2017-10-28]. Dostupné z: http://theidiomaticorchestra.net.
Rychlík, Jan a kolektiv: Moderní instrumentace. Panton, Praha 1968.
Špelda, Antonín. Akustické základy orchestrace. Praha: Panton, 1967.
Partitury analyzovaných děl
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udílen na základě vypracovaných úkolů, aktivity v hodinách a ústního prověření znalostí.
Min. 70% docházka je podmínkou udělení atestace
Webová stránka předmětu
http://katedraskladby.hamu.cz/
Poznámka
Termín konání: úterý 13:40-15:10, učebna 2020
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:40–15:10 | Slavomír HOŘÍNKA | Učebna Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)