Instrumentace 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101IN3 zápočet 1 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Slavomír HOŘÍNKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Slavomír HOŘÍNKA, Michal NEJTEK

Obsah

a) instrumentace komplikovanějšího díla pro větší obsazení (symfonický orchestr)

b) doplnění detailních znalostí možností nástrojů a barevných kombinací

c) analýza partitur z hlediska instrumentace

2018

1/ Maskování

cvičení: oblouk na 1 tónu (symf. orch.)

poslech:

Boulez, Pierre (1925): Eclat pour orchestre (1965)

Dallapiccola, Luigi (1904-1975): Piccola Musica Notturna (1961)

Haas, Georg Friedrich (1953): Piano Concerto (2007)

Havelka, Svatopluk (1925-2009): Pěna (1965)

Ligeti, György (1923-2006): Konzert fur Violine und Orchester (1990/1992)

Nono, Luigi (1924-1990): A Carlo Scarpa, architetto ai suoi infiniti possibili (1984)

Nørgård, Per (1932): Symphony No. 2 (1970)

Giacinto Scelsi (1905-1988): Quattro Pezzi su una nota sola (1959)

Takemitsu, Toru (1930-1996): Rain Spell (1982), Twill by Twilight (1988)

Xenakis, Iannis (1922-2001): Empreintes (1975)

2/ Smyčcové kvarteto

cvičení: alespoň 2 krátké studie, výběr níže

  1. soubor se chová jako 1 nástroj
  2. jednohlas
  3. čtyřhlasá polyfonie
  4. každý z nástrojů rozvíjí vlastní pásmo
  5. rychlý pohyb procházející jako zlatá nit různými nástroji souboru
  6. postupná transformace zvukového objektu
  7. využití extrémů
  8. bez použití normálních tónů

poslech:

Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet op. 130, B Dur (1825)

Henri Dutilleux (1916-2013): Ainsi la nuit (1973-76)

Jonathan Harvey (1939-2012): String Quartet No. 1 (1977)

Leoš Janáček (1854-1928): Smyčcové kvartety č.1 & 2

Haas, Georg Friedrich (1953): String Quartet No. 2 (1998)

Nicole Lizée (1973): Another Living Soul (2016); Darkness is Not Well Lit (2016)

Výsledky učení

Zvládnutí orchestrace velkého tělesa

Řešení speciálních instrumentačních problémů v soudobé hudbě

Kultivování zvukové představivosti

Předpoklady a další požadavky

Znalosti na úrovni předchozích semestrů.

Literatura

Adler, Samuel. The Study of Orchestration. New York: Norton, 1989.

Del Mar, Norman. Anatomy of the Orchestra. London: Faber and Faber, 2009.

Gieseler, Walter – Lombardi, Luca – Weyer, Rolf-Dieter. Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle: Moeck, 1985.

Ivan Kurz a kol. Orchestrace jako otevřený proces I.-III. AMU, Praha: Triga, 2009.

Rasmussen, Karl Aage - Laursen, Lasse. The Idiomatic Orchestra [online]. 2015. [cit. 2017-10-28]. Dostupné z: http://theidiomaticorchestra.net.

Rychlík, Jan a kolektiv: Moderní instrumentace. Panton, Praha 1968.

Špelda, Antonín. Akustické základy orchestrace. Praha: Panton, 1967.

Partitury analyzovaných děl

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udílen na základě vypracovaných úkolů, aktivity v hodinách a ústního prověření znalostí.

Min. 70% docházka je podmínkou udělení atestace

Webová stránka předmětu

http://katedraskladby.hamu.cz/

Poznámka

Termín konání: úterý 13:40-15:10, učebna 2020

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2020
Učebna

(Lichenštejnský palác)
HOŘÍNKA S.
13:40–15:10
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 13:40–15:10 Slavomír HOŘÍNKA Učebna
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů