Instrumentace I. 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101INI3 zápočet 3 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Slavomír HOŘÍNKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Zdeněk BARTOŠÍK, Slavomír HOŘÍNKA, Michal NEJTEK, Jan TROJAN

Obsah

Cíl výuky:

Jedná se o dvousemestrální kurz, jehož vstupním předpokladem je zvládnutí problematiky organologie a rozšířených technik jednotlivých nástrojů probíraných v předchozích dvou semestrech.

Cílem je rozvíjení zvukové představivosti a schopností zacházení s orchestrem (potažmo lidským hlasem). Studenti jsou vedeni k chápání užití zvoleného instrumentáře a kompozičních technik jakožto jednotné kompoziční strategie, která modeluje zvuk v čase a prostoru. Jde tedy o přístup k orchestraci, který nespočívá v primárním převádění abstraktních tónových výšek do barev, či instrumentaci klavírního díla. Výchozím bodem je pohled na obecné orchestrační problémy (např. pedál, crescendo a diminuendo, popředí/pozadí, vícepásmovost) v různých situacích, kontextech a stylech a uvědomění si jejich vztahu k harmonii, tektonice, formě, psychoakustice, vnímání času apod. Dále jsou zařazena témata jako např. smyčcové kvarteto, dechový orchestr, ansámbl bicích nástrojů, sbor.

Tematické okruhy:

Příklad náplně semestru:

1/ Téma: maskování

cvičení: oblouk beze švů na 1 tónu pro symf. orch.

poslech:

Boulez, Pierre (1925): Eclat pour orchestre (1965)

Dallapiccola, Luigi (1904-1975): Piccola Musica Notturna (1961)

Haas, Georg Friedrich (1953): Piano Concerto (2007)

Havelka, Svatopluk (1925-2009): Pěna (1965)

Ligeti, György (1923-2006): Konzert fur Violine und Orchester (1990/1992)

Nono, Luigi (1924-1990): A Carlo Scarpa, architetto ai suoi infiniti possibili (1984)

Nørgård, Per (1932): Symphony No. 2 (1970)

Giacinto Scelsi (1905-1988): Quattro Pezzi su una nota sola (1959)

Takemitsu, Toru (1930-1996): Rain Spell (1982), Twill by Twilight (1988)

Xenakis, Iannis (1922-2001): Empreintes (1975)

2/ téma: Smyčcové kvarteto

cvičení: alespoň 4 krátké studie pro sm. kvarteto (výběr: soubor se chová jako 1 nástroj, jednohlas, čtyřhlasá polyfonie, každý z nástrojů rozvíjí vlastní pásmo, rychlý pohyb procházející jako zlatá nit různými nástroji souboru, postupná transformace zvukového objektu, využití extrémů, bez použití konkrétních tónových výšek)

poslech:

Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet op. 130, B Dur (1825)

Henri Dutilleux (1916-2013): Ainsi la nuit (1973-76)

Jonathan Harvey (1939-2012): String Quartet No. 1 (1977)

Leoš Janáček (1854-1928): Smyčcové kvartety č.1 & 2

Haas, Georg Friedrich (1953): String Quartet No. 2 (1998)

Nicole Lizée (1973): Another Living Soul (2016); Darkness is Not Well Lit (2016)

Forma výuky je kombinace přednášky a cvičení spočívající v poslechu a analýze partitur ve vztahu ke zvolenému tématu, dále jsou společně konzultovány vypracované studie. Výčet témat a konkrétních děl se proměňuje každý semestr podle potřeb a zaměření studentů.

Výsledky učení

Student dokáže tvůrčím a osobitým způsobem řešit obecné orchestrační problémy (např. orchestrální pedál, crescendo a diminuendo, popředí/pozadí, vícepásmovost), zná akustické základy orchestrace, a to v případě velkých těles i komorních ansámblů.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Nahrávky a partitury analyzovaných děl.

Povinná literatura:

RASMUSSEN, Karl Aage – LAURSEN, Lasse. The Idiomatic Orchestra [online]. 2015. [cit. 2017-10-28]. Dostupné z: http://theidiomaticorchestra.net.

RYCHLÍK, Jan a kolektiv. Moderní instrumentace. Praha: Panton,1968.

ŠPELDA, Antonín. Akustické základy orchestrace. Praha: Panton,1967.

Doporučená literatura:

ADLER, Samuel. The Study of Orchestration. New York: Norton, 1989.

AUGOYARD, Jean-François – TORGUE, Henry. Sonic Experience: a Guide to Everyday Sounds. Montreal: McGill-Queens universiry Press, 2011.

BRECH, Martha – PALAND, Ralph (eds.). Kompositionen für hörbaren Raum: Die frühe elektroakustische Musik und ihre Kontexte = Compositions for Audible Space: The Early Electroacoustic Music and its Contexts. Bielefeld: transcript Verlag, 2015.

DEL MAR, Norman. Anatomy of the Orchestra. London: Faber and Faber, 2009.

GIESELER, Walter – LOMBARDI, Luca – WEYER, Rolf-Dieter. Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle: Moeck, 1985.

KURZ, Ivan a kol. Orchestrace jako otevřený proces I.-III. AMU, Praha: Triga, 2009.

RATAJ, Michal – HOŘÍNKA, Slavomír – TROJAN, Jan – DVOŘÁK, Tomáš. Zvukoprostor – Prostorozvuk. Praha: Nakladatelství AMU, 2018.

SCIARRINO, Salvatore. Le figure della musica: da Beethoven a oggi. Milano: Ricordi, 1998.

Hodnoticí metody a kritéria

Student v průběhu semestru vypracuje a předloží požadovaný počet krátkých studií k jednotlivým okruhům. Ověření dosažených znalostí probíhá ústně formou analýzy vybraných partitur z hlediska instrumentace a společné diskuse týkající se probrané látky.

Minimální docházka – 70 %

Webová stránka předmětu

http://katedraskladby.hamu.cz/

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2020
Učebna

(Lichenštejnský palác)
HOŘÍNKA S.
13:40–15:10
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 13:40–15:10 Slavomír HOŘÍNKA Učebna
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů