Instrumentace I. 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101INI4 | zkouška | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Slavomír HOŘÍNKA, Michal NEJTEK
Obsah
Cíl výuky:
Jedná se o dvousemestrální kurz, jehož vstupním předpokladem je zvládnutí problematiky organologie a rozšířených technik jednotlivých nástrojů probíraných v předchozích dvou semestrech.
Cílem je rozvíjení zvukové představivosti a schopností zacházení s orchestrem (potažmo lidským hlasem). Studenti jsou vedeni k chápání užití zvoleného instrumentáře a kompozičních technik jakožto jednotné kompoziční strategie, která modeluje zvuk v čase a prostoru. Jde tedy o přístup k orchestraci, který nespočívá v primárním převádění abstraktních tónových výšek do barev, či instrumentaci klavírního díla. Výchozím bodem je pohled na obecné orchestrační problémy (např. pedál, crescendo a diminuendo, popředí/pozadí, vícepásmovost) v různých situacích, kontextech a stylech a uvědomění si jejich vztahu k harmonii, tektonice, formě, psychoakustice, vnímání času apod. Dále jsou zařazena témata jako např. smyčcové kvarteto, dechový orchestr, ansámbl bicích nástrojů, sbor.
Tematické okruhy:
Příklad náplně semestru:
1/ Téma: heterogenita X homogenita
Cvičení: mixtura cca 8 až 10-ti zvuků pro alespoň 12-ti člený heterogenní ansámbl (nástroje po jednom např. 1 1 1 1 1 1 1 1 vibrafon, harfa, archi 1 0 1 1 1)
Poslech:
Lutosławski, Witold (1913-1994): Chain III (1986)
Ligeti, György (1923-2006): Ramification (1968-69), Atmosphères (1961)
Messiaen, Olivier (1908-1992): Et exspecto resurrectionem mortuorum (1964)
Lachenmann, Helmut (1935): Kontrakadenz (1970-71)
Andriessen, Louis (1939): Hoketus (1975-76)
2/ Téma: vícepásmovost
Cvičení: studie pro bicí nástoje, 3 různá pásma – stabilní, procesuální a proměnlivé
Poslech:
Berio, Luciano (1925-2003): Sinfonia, 3. věta (1968-69)
Ives, Charles (1874-1954): Unanswered Question, Three Places in New England
Messiaen, Olivier (1908-1992): Sept Haikai - 4. Gagaku (1962)
Reich, Steve (1936): Eight Lines (1979)
Forma výuky je kombinace přednášky a cvičení spočívající v poslechu a analýze partitur ve vztahu ke zvolenému tématu, dále jsou společně konzultovány vypracované studie. Výčet témat a konkrétních děl se proměňuje každý semestr podle potřeb a zaměření studentů.
Výsledky učení
Student dokáže tvůrčím a osobitým způsobem řešit obecné orchestrační problémy (např. orchestrální pedál, crescendo a diminuendo, popředí/pozadí, vícepásmovost), zná akustické základy orchestrace, a to v případě velkých těles i komorních ansámblů.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti technických a zvukových možností nástrojů
Základní instrumenntační dovednosti
Literatura
Povinná literatura:
RASMUSSEN, Karl Aage - LAURSEN, Lasse. The Idiomatic Orchestra [online]. 2015. [cit. 2017-10-28]. Dostupné z: http://theidiomaticorchestra.net.
RYCHLÍK, Jan a kolektiv: Moderní instrumentace. Praha: Panton,1968.
ŠPELDA, Antonín. Akustické základy orchestrace. Praha: Panton,1967.
Partitury analyzovaných děl
Doporučená literatura:
ADLER, Samuel. The Study of Orchestration. New York: Norton, 1989.
AUGOYARD, Jean-François – TORGUE, Henry. Sonic Experience: a Guide to Everyday Sounds. Montreal: McGill-Queens universiry Press, 2011.
BRECH, Martha – PALAND, Ralph (eds.). Kompositionen für hörbaren Raum: Die frühe elektroakustische Musik und ihre Kontexte = Compositions for Audible Space: The Early Electroacoustic Music and its Contexts. Bielefeld: transcript Verlag, 2015.
DEL MAR, Norman. Anatomy of the Orchestra. London: Faber and Faber, 2009.
GIESELER, Walter – LOMBARDI, Luca – WEYER, Rolf-Dieter. Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle: Moeck, 1985.
KURZ, Ivan a kol. Orchestrace jako otevřený proces I.-III. AMU, Praha: Triga, 2009.
RATAJ, Michal – HOŘÍNKA, Slavomír – TROJAN, Jan – DVOŘÁK, Tomáš. Zvukoprostor – Prostorozvuk. Praha: Nakladatelství AMU, 2018.
SCIARRINO, Salvatore. Le figure della musica: da Beethoven a oggi. Milano: Ricordi, 1998.
Hodnoticí metody a kritéria
Student v průběhu semestru vypracuje a předloží požadovaný počet krátkých studií k jednotlivým okruhům. Ověření dosažených znalostí probíhá ústně formou analýzy vybraných partitur z hlediska instrumentace a společné diskuse týkající se probrané látky.
Minimální docházka – 70 %
Struktura hodnocení
aktivita na hodinách: 20 %
hodnocení vypracovaných studií: 40 %
ústní ověření znalostí: 40 %
Webová stránka předmětu
http://katedraskladby.hamu.cz/
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:40–15:10 | Slavomír HOŘÍNKA | Učebna Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět hlavní)
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)