Základy dirigování 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
102ZDI2 | zápočet | 1 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Posluchač se seznámí se základními principy dirigentské profese. Naučí se schématům pro taktování, porozumí významu gesta a naučí se ho používat při vyjádření rychlosti, dynamiky, charakteru /např. legato, staccato, akcent/.
Obeznámí se s principy studia partitury, různými druhy zápisů partitury, transpozicemi, možnostmi umístění nástrojů v různých typech orchestrů a s celou škálou možností vyjádření vlastního hudebního názoru. Ve výuce se prolíná teoretický výklad s praktickým cvičením.
Tematické okruhy:
Vznik a vývoj dirigentské profese
Zápis do partitury a její čtení
Realizace hudebního zápisu pomocí manuelní techniky
Probíraná témata se přednášejí v průběhu všech semestrů bez stanovení preferovaného pořadí a po individuální domluvě se studentem.
Výsledky učení
Student ovládá taktovací schéma pro různé takty, dokáže skladbu začít a ukončit, rozumí principům acceleranda, ritardanda, fermátám, a orientuje se v partituře.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
W. A. Mozart: Symfonie g-moll
A. Dvořák: Slovanské tance op. 46
Doporučená literatura:
BROŽ, Jaroslav. Základy dirigování. 1. vyd. Praha: Panton, 1982. 360 s.
DĚDEČEK, Pavel. Základy dirigování. Praha: Edition Č.H., 1942. Knihovna „Hudební Výchovy.“
JEREMIÁŠ, Otakar. Praktické pokyny k dirigování. Praha: Panton, 1959.
ŠROM, Karel. Orchestr a dirigent. 2. vyd., (1. vyd. v SHV). Praha: SHV, 1961. Hudba na každém kroku (SHV).
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje zkouška, ve které student prokáže manuelní minimum a znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
Povinná účast studenta na přednáškách min. 70 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje