Ansámblový a sborový zpěv 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
103ASZP4 | zápočet | 3 | 3 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem je zdokonalování hudební paměti, sluchové a rytmické představy a orientace v hudebním zápisu operních ansámblů a recitativů v klasicistních, romantických a soudobých skladbách. Studenti se zdokonalí ve vnímání vlastní pěvecké linky jako součásti celku, v práci s dechem a s intenzitou hlasového projevu v rámci celku, ve vnímání symbiózy slova a hudby. Naučí se zvládnout problematiku „sborového dýchání“.
V tomto semestru se studium zaměří na vokálně-instrumentální skladby barokní a klasicistní, na zvládnutí náročnějších vícehlasů z děl autorů 20. století (O. Messiaen, A. Pärt a další).
Součástí studia je také realizace soudobých vokálních děl studentů ve spolupráci s Katedrou skladby a příprava na ročníkový koncert.
Tematické okruhy:
- pohotová orientace v hudebním zápisu
- zpěv z listu jednodušších vícehlasů (dvoj až tříhlas)
-nastudování jednoho operního tercetu, kvartetu (dle aktuálního rozložení hlasových oborů ve studijní skupině)
- práce se sluchovou analýzou (odvození komplikovaných nástupů)
- detailní a komplexní studium klavírních výtahů vokálních děl
- řešení recitativů, studium ansámblů (duety, tercety, kvartety)
- práce s dirigentem
- propracovanost hudebních témat
- dynamika jednotlivých hlasů (znělost hlasů z hlediska hierarchie hudebního a textového obsahu)
- nastudování sborových děl rozdílných hudebních období
- osvojení specifik jednotlivých stylů
Výsledky učení
Student se pohotově orientuje v hudebním zápisu, zvládá zpěv z listu jednoduchých vícehlasů, ovládl interpretaci operního tercetu a kvartetu. Zvládá interpretaci náročnějších vícehlasů, orientuje se v melodicko-harmonické struktuře vokálně-instrumentálních skladeb novodobých a současných skladatelů. Je schopen precizní souhry v rámci ansámblu na základě vizuálních a sluchových podnětů. Má schopnost naslouchat, spolupracovat, konstruktivně vyjadřovat názory a upřednostňuje společný zájem na vytváření jednotné interpretace díla.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Příklad repertoáru – klavírních výtahů ke studiu těchto děl:
MARTINŮ, Bohuslav. Veselohra na mostě
VERDI, Giuseppe. Nabucco
Dále vokálně-instrumentální skladby barokní a klasicistní, díla autorů 20. století (O. Messiaen, A. Pärt ad).
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím, na základě individuálních potřeb studentů, v průběhu semestru.
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace je udělena na základě hodnocení, zda student soustavně pracuje na zdokonalování svých dovedností, orientuje se pohotově v hudebním zápisu, připravuje závěrečný skupinový projekt (ročníkový koncert). Student prokáže zvládnutí náročnějších vícehlasů z děl novodobých autorů, orientace v melodicko-harmonické struktuře skladby a bezpečné zvládnutí studovaného repertoáru. Požadována 70% docházka, vystoupení na ročníkovém koncertu.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje