Dějiny a literatura zpěvu 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103DLIZ4 | zkouška | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Poskytnout studentům přehled o dějinách pěvecké literatury, vokální interpretace, inscenačních postupech nejvýznamnějších režisérů, historii operní scénografie a dějinách divadla od antiky až po současnost. V letním semestru se výuka 3. ročníku převážně soustřeďuje na českou operu a kantátová díla. Prostor je též věnován české operní tvorbě 20. století.
Tematické okruhy:
- opery a písně Zdeňka Fibicha (Nevěsta messinská, Šárka)
- rozbor oper Antonína Dvořáka: Alfréd, Král a uhlíř, Vanda, Šelma sedlák, Tvrdé palice, Dimitrij, Jakobín, Čert a Káča, Rusalka, Armida (vliv eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém na poetické dílo Jaroslava Vrchlického a další operní zpracování v minulosti)
- operní tvorba Viléma Blodka, J. R. Rozkošného, Karla Šebora, Karla Bendla a Josefa Bohuslava Foerstra
- rozbor hudebních dramat Leoše Janáčka: Její pastorkyňa, Osud, Výlety pana Broučka, Káťa Kabanová, Příhody lišky Bystroušky, Věc Makropulos, Z mrtvého domu
- operní tvorba Vítězslava Nováka, Rudolfa Karla (Smrt kmotřička), Otakara Ostrčila (Honzovo království), Jaroslava Křičky a Otakara Jeremiáše (Bratři Karamazovi)
- hlavní opery Bohuslava Martinů a jejich rozbor
Výsledky učení
Student zná základní operní a vokální díla české hudebně dramatické literatury v dějinném kontextu, dovede vyjmenovat dramatické postavy podle pěveckých oborů v základních českých operách, dokáže charakterizovat hlavní díla pěvecké literatury 17. - 20. století. Orientuje v problematice opery, operety, zarzuely, muzikálu a kantátové tvorby domácí i zahraniční.
Student musí analyticky ovládnout všechna hudebně dramatická díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Orientuje se v hudebních stylech, dějinných a kulturních souvislostech česko-německé Prahy, chápe hlavní směry národního obrození a dokáže vyjmenovat Smetanovy předchůdce i následovníky s hlubokou znalostí jejich hudebně dramatického díla.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Lidové noviny,1999, ISBN 978-80-87950-66-1.
HOSTOMSKÁ, Anna a kol. Opera – Průvodce operní tvorbou. Praha: Svoboda, 1999, ISBN 978-80-205-0637-5.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Dějiny opery ND I. a II. díl. Praha: Práce, 1949.
WARRACK, John a Ewan WEST. Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, Knižní klub 1998, ISBN 80-85893-14-2.
Doporučená literatura:
BATTA, Andras a Sigrid NEEF, ed. Opera: composers, works, performers. H F Ullmann, 2009, ISBN 978-0841603844.
BRANBERGER, Jan. Svět v opeře. Praha: Orbis, 1948.
BURNEY, Charles. Hudební cestopis 18. věku. Praha: SHN, 1966.
CELETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000, ISBN 80-7185-284-8.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1964.
Československý hudební slovník osob a institucí I a II. Praha: SHN, 1965.
FISCHER, Ludwig, ed. Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Bärenreiter, 1994.
HOLEČKOVÁ-DOLANSKÁ, Jelena. Vývoj a literatura zpěvu. Praha: AMU a Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
KUDĚLKA, Viktor. Perly paní O: úvod do studia české operety. Praha: Supraphon, 1976.
RACEK, Jan. Česká hudba. Praha: SNKLU, 1958.
ROLLAND, Romain. Hudebníci minulosti. Praha: SHV, 1962.
SADIE, Stanley, ed. The New Grove Dictionary of Opera. London: Macmillan Reference Limited, 1992.
SMOLKA, Jaroslav a kol. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001, ISBN 80-902912-0-1.
ŠAFRÁNEK, Miloš. Divadlo B. Martinů. Praha: Supraphon, 1979.
ŠÍP, Ladislav. Česká opera a její tvůrci. Praha: Supraphon, 1983.
TROJAN, Jan. Dějiny opery, II. Romantismus (19. století). Brno: JAMU, 1981.
TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum 1992, ISBN 80-900314-1-2.
Televizní dokumenty: Nebeské hlasy (kastráti), Bel canto – tenoři z dědečkova gramofonu, Žena svéhlavá (Eliška Krásnohorská), Velká noc v opeře (vystoupení Callasové v Paříži), V řeči rázná tělem cudná (Smetanova Libuše), První česká operetta (Prodaná nevěsta)
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení atestace:
Požaduje se 75 % účast na přednáškách, omluva se přijímá na základě lékařského osvědčení nebo doložitelného uměleckého úkolu, který mu zadal pedagog hlavního předmětu (koncert, představení, účast v interpretační soutěži). Při nedostatečné docházce je oprávněn přednášející studenta přezkoušet z probrané látky příslušného semestru nebo zadat samostatnou seminární práci.
Studenti s dostatečnou docházkou jsou prozkoušeni průběžně během přednášek letního semestru.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zpěv (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět)