Jevištní pohyb 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103JP2 | zápočet | 1 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Studenti si zde osvojují základní fyzické předpoklady s důrazem na správné držení těla, fyzickou zdatnost, rozsah pohybu, kondici a přirozenou koordinaci pohybu v prostoru s hudební předlohou (textem, zpěvem).
Předmět vede ke správným pracovním návykům a k osvojení zásad profesní etiky.
Tematické okruhy:
tréninková část hodiny:
- základy baletní techniky a moderního tance, cvičení na zemi, jógové ásany,
běh a chůze, posilování, protahování, rozsah a síla pohybu přesnost a jistota provedení, rytmická a dynamická cvičení, dechové principy, skoky, rotace v pohybu na místě a v prostoru, pády na zem a zvedačky
- choreografie na dané téma a paměť
dílčí období a taneční styly:
- opakování a doplnění tanečních figur, prvků - párové tance lidové (polka, sousedská, skočná, furiant, řezanka, obkročák, čardáš, krakoviak , kruhové tance aj.)
- tance salonní párové - 19. stol. grande marche, polka, valčíky, polonéza, čtverylka aj.
- choreografie do opery a baletu na dané téma: P. I. Čajkovskij Evžen Oněgin, Labutí jezero – valčíky
- A. Dvořák Rusalka: polonéza, B. Smetana: Studentský pochod, J. Strauss: Radeckého pochod atd.
- improvizace na dané téma a fixace prostorového a pohybového aranžmá
Výuka je praktická, skládá se z tréninků různých pohybových a tanečních technik a stylů.
Každé téma je doplněno seminářem teorie, videoukázkami, představeními.
Výsledky učení
Student si osvojil psychosomatické dovednosti pro profesionální vystupování. Získal suverénní držení těla, rytmické a prostorové cítění, zvládl nezbytné dechové techniky a dynamiku a dílčí frázování pohybu /v propojení s danou hudební předlohou, textem a žánrem/tak, aby docílili sebejisté jevištní prezence.
Naučil se především pevnému držení těla, napětí a uvolnění, suverénnímu pohybu v prostoru (chůze, běh). Ovládá dechové techniky, vnímá prostor a komunikuje s partnerem. V tréninku částečně ovládá přízemní akrobacii, posilování, protahování, dynamiku pohybu v prostoru, na diagonále – krokové variace, rytmická cvičení, jednoduché rotace a skoky.
Ovládá tance 19. století – v zavřeném držení valčík, polku, ale i polonézu, čtverylku.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Doporučená literatura:
KONEČNÝ, Dušan. Minimum do tanečních. Olympia, 1996. ISBN 80-7033-409-6.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Dobové tance 16. – 19. století. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova. Praha: Akademie múzických umění, 2015. ISBN 978-80-7331-343-2.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Kontratance různých končin. Praha, 1979.
VANGELI, Nina a Ladislava PETIŠKOVÁ. Čítanka světové choreografie 20. století. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7.
Odborná literatura ke klíčovým tématům z dějin tance a divadla, přímo související s vývojem hudby a opery.
Studijní materiály dostupné ve videotéce Nadace Jiřího Kyliána, v knihovně HAMU.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 75 %, aktivita ve výuce, plnění zadaných úkolů.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 08:30–10:00 | Marcela BENONIOVÁ | bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 10 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět hlavní)
- Zpěv (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)