Didaktika cembalové hry 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DCH4 | zkouška | 1 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Obsahem předmětu je didaktika předmětů vyučovaných pedagogem cembala na školách typu konzervatoře či VŠ, které připravují profesionální interprety nebo pedagogy. Jedná se předvším o předměty Hra na cembalo, Obligátní cembalo, Doprovod – korepetice, Improvizace, Metodika cembalové hry, Vyučovatelská praxe, Dějiny a literatura cembala, Komorní hra, Interpretační seminář.
Tematické okruhy:
- koncepce výuky studenta cembalové hry na konzervatoři, rámcové a školní vzdělávací plány, individuální přístup k výchově žáka a k jeho zaměření i možnostem
- vyhledávání talentů, vytváření podmínek pro úspěšné studium, motivace a pěstování vůle, stanovení reálných cílů, vazby hudby na ostatní druhy umění a všeobecné znalosti
- výchova sluchu, metrorytmického cítění, barevnosti úhozu, porozumění smyslu skladatelova textu, nalézání obsahu hudební výpovědi, podpora žákovy samostatnosti
- průřez studijní látkou hlavního oboru hra na cembalo všech šesti ročníků konzervatoře
- příprava ke komisionálním zkouškám, na koncertní vystoupení a na soutěže, příprava k vysokoškolskému studiu
- výuka studentů vysokých škol, kde je hra na cembalo součástí profesionální přípravy
- didaktika předmětů: Doprovod – korepetice, Improvizace, Hra z listu, Metodika cembalové hry, Vyučovatelská praxe, Dějiny a literatura cembala, Interpretační seminář, Komorní hra
- příprava k výběrovému řízení na místo pedagoga cembala na všech stupních školství
Výsledky učení
- student se orientuje v působnosti pedagoga cembalové hry na středních, vyšších odborných a vysokých školách, kde jsou připravování studenti pro profesi pedagoga cembala
- student je z hlediska didaktiky a metodiky připraven k výběrovému řízení na místo pedagoga cembala
- student se orientuje v didaktických postupech všech předmětů vyučovaných pedagogem cembalové hry
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura
FERGUSON, Howard. Keyboard interpretation from the 14th to the 19th century: an
introduction. New York: Oxford University Press, 1975, 211 s. ISBN 0193184192.
Doporučená literatura
BADURA-SKODA, Paul. Bach-Interpretation. Die Klavierwerke Johann Sebastian Bachs. Lilienthal: Laaber Verlag, 1990. ISBN 9783890071411.
GEORGIEVA, Sylvia. Barokní afektová teorie. Praha: AMU 2013. ISBN 9788073312558.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2005. 245 s. ISBN 80-7331-026-0 obr.
LANDOWSKÁ, Wanda. La Musique Ancienne New York, 1923(Geneva, Switzerland: Rene Kister)
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana. Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. Praha: SPN, 1985.
TRINKEWITZ, Jürgen. Historisches Cembalospiel: ein Lehrwerk auf der Basis von Quellen
des 16. bis 19. Jahrhunderts. Stuttgart: Carus, 2009. ISBN 9783899481181
Notové materiály dle požadavků studijních plánů konzervatoře.
Hodnoticí metody a kritéria
Student během ústní zkoušky prokáže, jak si osvojil a pochopil témata probíraná ve všech čtyřech semestrech Didaktiky cembalové hry.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Klávesové nástroje (Bc) - Cembalo od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Klávesové nástroje (Mg) - Klavír od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Mg) - Varhany od 2022/23 (volitelný předmět)