Didaktika hry na akordeon 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DHA1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky je příprava studentů specializace akordeon pro profesi pedagoga akordeonové hry.
Obsah předmětu v tomto semestru vychází z propojení praktických interpretačních dovedností a teoretických znalostí studentů se současnými pedagogickými postupy. Zabývá se základními psychologickými aspekty a faktory úspěšného studia akordeonové hry, postupy při studiu akordeonových skladeb a přípravy a realizace koncertního vystoupení z hlediska interpreta i pedagoga.
Tematické okruhy:
- hlavní faktory podmiňující úspěšné studium akordeonové hry: rozvíjení hudební představivosti, koncentrace při cvičení i při uměleckém výkonu, vyvážení racionální a emocionální složky při studiu díla
- postupy při studiu akordeonových skladeb ve všech stádiích jejich osvojení z hlediska interpreta i pedagoga
- koordinace zvukové představivosti s hrou na akordeon – neurofyziologické aspekty hry na nástroj
- koncertní vystoupení, problematika trémy
- zkvalitňování paměti při studiu a provedení akordeonových skladeb
- prevence profesních onemocnění akordeonistů
- diagnostika talentu
- světová odborná literatura zabývající se teorií akordeonové interpretace
- záznamy lekcí vynikajících osobností v oblasti akordeonové interpretace a pedagogiky
- konfrontace vlastních postojů se zkušenostmi předních akordeonistů minulosti i současnosti
Výsledky učení
- student má rozšířenou znalost teoretických a praktických kontextů, v nichž se osvojují a prezentují akordeonové skladby
- student je schopen srovnávat svoje dosavadní postupy při studiu skladeb s názory vynikajících umělců a pedagogů a zdokonalovat se díky tomu ve své vlastní praxi
- student je obeznámen se základními znalostmi o neurofyziologických procesech, které mu mohou v interpretační praxi a pedagogické práci usnadnit dosažení efektivnějších výsledků
- student získal nejen informace o postupech při vedení žáka při studiu skladeb i při jejich prezentaci, ale dokáže je také propojit se svým vlastním názorem na danou problematiku a srozumitelně je formulovat
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
VIČAR, Jan. Akordeon a jeho hudební uplatnění. Praha: Panteon, 1981.
SZÖKEOVÁ, M. Nácvik artikulácie a frázovanie na akordeóne. Bratislava: 1969.
LIPS, F. The Art of Bajan Playing. Karthause Schmülling Verlag Gmbh, 2000. ISBN 3-925572-04-X.
Doporučená literatura:
www.musicforaccordion.com
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě prověření znalostí a dovedností vycházejících z tematických okruhů tohoto semestru a přednesení referátu o rozsahu 2 NS.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje