Didaktika hry na akordeon 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DHA3 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Současné světové trendy elementární akordeonové pedagogiky s důsledky vývoje na všech dalších stupních pokročilosti žáků. Praktická aplikace poznatků z psychologie, fyziologie, didaktiky a dalších oblastí vědy i komplexní estetické výchovy a výchovy uměním směřující k optimálnímu rozvíjení umělecké osobnosti akordeonisty. Přehled o vyučovacích postupech akordeonové hry zaměřených na oblast základní umělecké školy.
Tematické okruhy:
- diferencovaný a individuální přístup k žákům
- kombinace škol a výběr vyučovacích metod pro žáky různého věku a zaměření
- rozvíjení specifických hudebních schopností a dovedností v akordeonové výuce
- metodické postupy při výuce hry na akordeon z hlediska nástrojové techniky
- práce s notovým textem a hra z not
- rozvíjení umělecké osobnosti žáka
- repertoár žáka na základním stupni akordeonového vzdělávání a skloubení jeho základních elementů ve vyučovací hodině
- technická cvičení pro základní stupeň akordeonové výuky
- etudy pro základní stupeň akordeonové výuky
- výběr přednesových skladeb z různých stylových období pro žáky různých stupňů pokročilosti
- metodika hry z listu, improvizace, hry v akordeonovém duu a komorní hry na základním stupni
Výsledky učení
- student se orientuje ve volbě metod a forem elementární výuky podle věku začátečníků, jejich schopností a zaměření
- student zná základní notové materiály a pomůcky pro akordeonovou výuku na základním stupni uměleckého školství
- student dokáže skloubit ve vyučovací hodině začátečníka látku ze tří oblastí jeho rozvoje: prohlubování hudebnosti, hry na nástroj a práce s notovým textem
- student je schopen vytvořit studijní plán žáka podle jeho pokročilosti a vést ho soustavně při studiu akordeonového repertoáru
- student dokáže připravit žáka na zkoušky a veřejná vystoupení, motivovat ho pro účast v soutěžích a hodnotit jeho výkon ve výuce
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
LIPS, F. The Art of Bajan Playing. Karthause Schmülling Verlag Gmbh, 2000. ISBN 3-925572-04-X.
LUKEŠ, Jiří. Nové témbrové možnosti akordeonu v kontextu novodobé instrumentace. Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-904506-8-4.
LLANOS, Ricardo – ALBERDI, Inaki. Accordion for composers. Antza: Lasarte-Oria, 2020. ISBN 84-607-6778-7. Dostupné z:
http://www.musicforaccordion.com/boutique/inform/alberdi/graphics/AccordionForComposers2020.pdf
Doporučená literatura:
Součástí literatury je v tomto semestru studium v současné praxi užívaných akordeonových škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a statí. Dále studium vybraných kapitol z českých i zahraničních metodik poskytujících srovnání pohledu různých autorů na jednotlivé oblasti výuky žáka.
Pomůcky:
Součástí přednášek je praktické předvedení pomůcek a hudebních her, které se stále proměňují podle aktuálního vývoje akordeonové pedagogiky a mobilních aplikací.
Využívány jsou rovněž aktuální nahrávky z dětských vystoupení, soutěží a pedagogických seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě prověření znalostí vycházejících z tematických okruhů tohoto semestru a přednesení referátu o rozsahu 2 NS charakterizujícího jednu zahraniční akordeonovou školu.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje