Didaktika/Vyučovatelská praxe cembala 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
104DVPC2 zkouška 1 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Monika KNOBLOCHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petra BLAŽKOVÁ ŽĎÁRSKÁ, Monika KNOBLOCHOVÁ, Giedre MRÁZKOVÁ

Obsah

Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů.Součástí předmětu je přehled historického přístupu metodiky hry na cembalo, aplikace barokních prvků nejen na technická cvičení 17. a 18. století, ale i na novodobou instruktivní literaturu, která je zásadní pro rozvoj nástrojové techniky (Czerny, Hanon, Berens). Během metodiky jsou probírány dva směry výuky na cembalo, jejichž cílem je: a) vytvoření předpokladů pro výchovu malých dětí (úplných začátečníků), b) transformace hudebního chápání a přístupu k nástroji již pokročilejších hráčů (klavíristů i varhaníků).

Výsledky učení

Seznámení s historickými prameny vyučovatelské metodiky (zejména traktátů francouzských clavecinistů Lamberta, Couperina, Rameaua).

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Traktáty 17. a 18. století, týkající se cembalové hry, s důrazem na tato díla:

François Couperin, L?art de toucher le clavecin, Paříž 1717

Jean-Philippe Rameau, De la mechanique des doigts sur le clavecin, Paříž 1724

Carl Philipp Emanuel Bach, Versuch über die wahre Art, das Clavier zu spielen, Berlin 1753

Současné školy a literatura:

Maria Boxall, Harpsichord Method, Londýn 1977

Isolde Ahlgrimm, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik (Fingerübungen und Etüden 1571 ? 1760), 1982

Keen Rosenhart, The Amsterdam Harpsichord Tutor, Amsterdam 1977

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivita na přednáškách.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů