Obligátní cembalo 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
104OCE2 zkouška 1 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Giedre MRÁZKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petra BLAŽKOVÁ ŽĎÁRSKÁ, Monika KNOBLOCHOVÁ, Giedre MRÁZKOVÁ

Obsah

Stručná osnova předmětu: Základy úhozu a vedení ruky a paže, možnosti a důsledky artikulace, registrace, prstoklady a práce se zvukovostí cembala. Většinou v návaznosti na interpretovanou literaturu.

Sylabus předmětu : Cembalo s varhanami byly ve svém principu a funkčnosti v historii částečně propojeny nebo na sebe těsně navazovaly. Varhaník se ani dnes v praxi nevyhne situaci, kdy by měl umět zahrát sólo na cembalo či doprovodit zpěváka nebo instrumentalistu.

Z principu má cembalo odlišné tvoření tónu a práci s jeho zvukem, také literatura pro cembalo má některá specifika. Interpretace na cembalo tedy zákonitě využívá poněkud odlišný výběr interpretačních prostředků, zejména v oblasti práce s časem a v uvolněnější technické stylistice (různé využití arpeggií, v ornamentice, úhoz apod.). Varhaník by měl tedy projít základními interpretačními styly, do nichž patří:

-virginalová literatura Anglie přelomu 16. a 17. století

-italská nebo severoněmecká polyfonie 17. nebo 18. století

-francouzská clavecinová hudba (preludio non mesuré, suita) 17. a 18. století

-italský typ toccaty 17. století

-virtuozní sonáta (typu D. Scarlattiho)

-česká předklasická hudba

Konkrétní výběr a skladba vybrané literatury je určena zaměřením a zájmem interpreta.

Výsledky učení

Praktické zvládnutí základu cembalové hry a dalšího vybraného repertoáru rozdílných stylů.

Předpoklady a další požadavky

VOLITELNÝ PŘEDMĚT, ZÁPIS MOŽNÝ POUZE SE SOUHLASEM VEDOUCÍHO KATEDRY KKN.

Komisionální zkouška - např:Semestr je ukončen komisionální zkouškou v rozsahu asi dvaceti minut. Např. Francouzská suita - Prelude non mesuré a dvě taneční věty, J. P. Sweeelinck Variace, D. Scarlatti: Sonata, J. S. Bach Sinfonie - nebo polyfonní skladba anglického virginalisty, Toccata D. Frescobaldi, dvě taneční věty z francouzské suity, skladba J. A. Bendy

Literatura

Literatura:

AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002 HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN

SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4

Širší záběr obecných interpretačních kapitol viz literatura předmětu Interpretace barokní hudby I-IV.

Hodnoticí metody a kritéria

Individuální výuka.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů