Didaktika/Vyučovatelská praxe harfy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105DPHA1 | zápočet | 1 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jana BOUŠKOVÁ, Ana BRATELJEVIČ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jana BOUŠKOVÁ, Ana BRATELJEVIČ, Leoš ČEPICKÝ
Obsah
Cíl výuky:
Cílem předmětu Didaktika / Vyučovatelská praxe harfy je seznámení studenta s principy individuálního přístupu při výuky hry na harfu. Předmět připravuje studenta v teoretické a praktické rovině na pedagogickou práci.
Kromě teoretických znalostí a vhodných metodických postupů, se student seznamuje s harfovou metodickou a přednesovou literaturou; rozšiřuje psychologické znalosti a zkušenosti nezbytné jako základ pro vlastní pedagogickou práci.
Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, na Konzervatoři v Praze nebo na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy nebo na jiné škole. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
Specifika výuky hry na harfu
Faktory ovlivňující vývoj žáka
Vyučovací postupy a cvičení
Různé harfové školy a uplatnění v praxi
Výsledky učení
- student dokáže vysvětlit a definovat základy techniky hry, správného držení nástroje a těla a metodické postupy v procesu výuky hry na harfu
- student vybírá a uplatňuje metodické postupy odpovídající individuálním dispozicím žáka
- student dokáže popsat metody k dosažení správného držení nástroje, těla a rukou
- student dokáže pojmenovat metody v hraní dvojhmatu, akordu a stupnic
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
DOBRODINSKÝ, Bedřich. Problémy harfové hry. Praha: Panton, 1975.
Doporučená literatura:
GRANDJANY, Marcel. A Harpist's View on the Training of Musicians. The American Harp Journal. American Harp Society, Inc., 1999, 17(1): 45-46. ISSN 0002-869X.
GRANDJANY, Marcel. The Harpist and His Problems. The American Harp Journal. American Harp Society, Inc., 2002, 18(3): 25-28.
McDONALD, Susann and Linda WOOD ROLLO: Harp for today: A Universal Method for the harp, Louisville, Kentucky: MusicWorks, Harp Editions, 2008.
SALZEDO, Carlos. L'étude moderne de la harpe..: Modern study of the harp. New York - Boston: G. Schirmer, c1921.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, diskuse ověřující základní znalosti studenta v oblasti didaktických zásad a metodických postupů výuky na harfu. Student navrhuje vlastní názor na řešení jednotlivých postupu při procesu výuky.
Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží e-mailem od vyučujícího.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Harfa (Mg) (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Housle (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Viola (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Harfa (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kytara (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Housle (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Viola (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Violoncello (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Harfa (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kytara (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)