Hra na housle 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HRH8 | zkouška | 10 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 229 až 279 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Leoš ČEPICKÝ, Štěpán JEŽEK, Pavel KUDELÁSEK, Bohuslav MATOUŠEK, Jiří PANOCHA, Jindřich PAZDERA, Ivan ŠTRAUS
Obsah
Cíl výuky:
V tomto semestru přistupuje pedagog ke studentovi jako k výrazné hudební osobnosti, která nemá zjevné problémy ve hře na nástroj. Vlastní tvůrčí činnost studenta, precizně zvládnutou prstovou techniku, kvalitní tón a intonaci posouvá stále výše se snahou dosáhnout dokonalého provedení co největšího počtu skladeb, a to především z repertoáru mezinárodních soutěží. Je akceptován příklon některých studentů k interpretaci skladeb současníků a mnohdy experimentátorů s nástroji. Předmět vychází z nejnáročnějších požadavků na studentovu přípravu. Skladby jsou voleny po technické stránce, ale i po interpretační co možná nejnáročněji. V souvislosti s volbou repertoáru je také často vybíráno zajímavé téma diplomové práce, které by erudovaně doplnilo a rozvinulo dosavadní vědomosti o daném oboru.
Tematické okruhy:
- Maximální rozvíjení a posílení předností studenta především v oblasti tónové kultury a vlastní muzikálnosti
- Hledání nových výkladů moderního kompozičního jazyka v souvislosti s moderními technikami hry na hudební nástroje
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Studium soutěžního a koncertního repertoáru
- Volba tématu diplomové práce
Výsledky učení
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Student vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Stupnice, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, nástrojová cvičení.
Etudy:
PAGANINI, Niccolò. Caprices op. 1
WIENIAWSKI, Henryk. Caprices op. 10, op. 18
ERNST, Heinrich Wilhelm. 6 etud
ODNŘÍČEK, František. Umělecké etudy
ad.
Díla pro sólové housle:
BACH, Johann Sebastian. Sonáty a Partity
TELEMANN, Georg Philipp. 12 Fantasií pro housle sólo
REGER, Max. Sonáty, Preludia a fugy
YSAYE, Eugene. Sonáty pro sólové housle
ad.
Houslové koncerty:
BACH, Johann Sebastian. Koncert a moll, Koncert E dur
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert G dur, Koncert A dur, Koncert D dur
ERNST, Heinrich Wilhelm. Koncert fis moll
LALO, Edouard. Španělská symfonie
DVOŘÁK, Antonín. Koncert a moll
SIBELIUS, Jean. Koncert d moll
BRAHMS, Johannes. Koncert D dur
BEETHOVEN, Ludwig van. Koncert D dur
BRITTEN, Benjamin. Koncert č. 1 a č. 2
PROKOFJEV, Sergej Sergejevič. Koncert č. 1 a č. 2
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Koncert D dur, op. 35
ad.
Sonáty s klavírem: W. A. Mozart, J. S. Bach, G. F. Händel, J. Brahms, L. van Beethoven, E. Grieg, R. Schumann
Virtuózní skladby:
KREISLER, Fritz. Recitativ a Scherzo
MILSTEIN, Nathan. Paganiniana
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Valse - Scherzo
WIENIAWSKI, Henryk. Scherzo - Tarantella, Variace na originální téma
ŠEVČÍK, Otakar. Holka modrooká
SARASATE, Pablo de. Cigánské melodie, Introdukce a Tarantella
SAINT SAËNS, Camille. Havanaise, Introdukce a Rondo capriccioso
DVOŘÁK, Antonín. Mazurek e moll
RAVEL, Maurice. Tzigane
CHAUSSON, Ernest. Poème op. 25
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení atestace: aktivní účast na výuce, aktivní účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb před pedagogy KSN – 2 etudy, z toho jedna musí být Paganini, op.1, virtuózní skladba (buď pro housle sólo nebo s klavírem), houslový koncert 19. nebo 20. století. Hra zpaměti je podmínkou, provedení ročníkového recitálu. Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Strunné nástroje - Housle (Mg) od 2022/23 (povinný předmět hlavní)