Hra na kytaru 10
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105KYTA0 | zápočet | 12 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 279 až 339 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
V závěrečném semestru je rekapitulováno celé předchozí studium, během něhož se student stal suverénním a osobitým výkonným umělcem, který si je vědom svých předností i nedostatků. Student je veden k tomu, aby dokázal z pozice pedagoga sebejistě pojmenovat všechny atributy hry na kytaru (principy správné prstové techniky, tónové kultury ad.) a analyzovat je, aby dokázal vysvětlit a samostatně řešit možné kombinace problémů, které se mohou v interpretační praxi vyskytnout. Je veden k pochopení psychologických aspektů vystupování sólisty interpreta. Získává další znalosti v oblasti interpretace nejen tradičních, ale i moderních či netradičních technik a forem. Vrcholí příprava absolventského koncertu a diplomové práce.
Tematické okruhy:
- Rekapitulace celého studia
- Subjektivní definice vlastních předností i nedostatků
- Vysvětlení atributů hry na kytaru z pozice pedagoga
- Komplexní příprava na absolventský koncert
Výsledky učení
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.
Student do hloubky rozumí roli hudebníka v současné společnosti, zkoumá, zabývá se a přemýšlí nad specifickými relevantními profesními pracovními prostředími a kontexty.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.
Student veřejně prezentuje vysoce kvalitní umělecký výkon v roli sólového hráče.
Student provádí na vysoké úrovni kritickou sebereflexi ve vztahu k vlastnímu stylu učení, dovednostem a strategiím.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy (výběr etud typu):
SOR, Fernando. Etudy op. 29
REGONDI, Giulio. 10 etud
WILLCOCKS, Allan. 12 Studies for Guitar
GILARDINO, Angelo. Etudy
VILLA-LOBOS, Heitor. Etudy – č. 2, 3, 7, 9, 10
Přednesové skladby:
Barokní suity, sonáty, partity nebo fantazie: J. S. Bach, S. L. Weiss, G. P. Telemann, D. Kelner, J. J. Froberger, D. Scarlatti ad.
Sonáty:
SOR, Fernando. Grande Sonate op. 22, Seconda Grande Sonate op. 25
GIULIANI, Mauro. Gran Sonata Eroica
DIABELLI, Anton. Sonáta A dur
PONCE, Manuel María. Sonata III, Sonata Romantica
TURINA, Joaquín. Sonata for Guitar op. 61
JOSÉ, Antonio. Sonata for Guitar
CASTELNUOVO-TEDESCO, Mario. Sonata „Hommage à Boccherini“ op. 77
RODRIGO, Joaquín. Sonata Giocosa, Elogio de la guitarra
MANÉN, Joan. Fantasia – Sonata
SANTÓRSOLA, Guido. Sonata No. 4
HENZE, Hans Werner. Royal Winter Music
BROUWER, Leo. Sonata
GINASTERA, Alberto. Sonata for Guitar op. 47
BOGDANOVIĆ, Dušan. Sonata No. 1, Jazz Sonata
ASSAD, Sérgio. Sonata
ANGULO, Eduardo. Sonata No. 2
RÓZSA, Miklós. Sonata for Guitar
TIPPETT, Michael. The Blue Guitar
BÁRTA, Lubor. Sonáta
Kytarové koncerty:
GIULIANI, Mauro. Koncert A dur op. 30
CARULLI, Ferdinando. Koncert e moll op. 140
LHOYER, Antoine de. Concerto op. 16
RODRIGO, Joaquín. Concierto de Aranjuez, Fantasia para un gentilhombre
CASTELNUOVO-TEDESCO, Mario. Koncert č. 1 D dur
PONCE, Manuel María. Concierto del sur
VILLA-LOBOS, Heitor. Concerto pour guitare et petit orchestre
BROUWER, Leo. Concierto Elegíaco, Concierto de Volos
PIAZOLLA, Ástor. Double Concerto for Guitar and Bandoneon
TANSMAN, Alexandre. Concertino pour guitare et orchestre
ARNOLD, Malcolm. Concerto op. 67
OBROVSKÁ, Jana. Concerto meditativo
Příklad repertoáru k doplnění:
Klasicismus, romantismus:
GIULIANI, Mauro. Rossiniane No. 1–6
AGUADO, Dionisio. Rondo No. 1–3 op. 2
COSTE, Napoléon. Fantaisie op. 16
LEGNANI, Luigi. Fantasia op. 19
MERTZ, Johann Kaspar. Opern – Revue
FOSSA, François de. Première Fantaisie
MANJÓN, Antonio Jimenez. Aire Vasco
REGONDI, Giulio. Introduction et Caprice
- a 21. století:
BARRIOS, Agustín. Un Sueño en la Floresta
ALBÉNIZ, Isaac. Suite Española
GRANADOS, Enrique. Valses Poéticos
ASENCIO, Vicente. Collectici Intim
MOMPOU, Federico. Suite Compostelana
RODRIGO, Joaquín. Tres piezas españolas
TANSMAN, Alexandre. Cavatina, Variations on a Theme of Scriabin, Passacaille
CASTELNUOVO-TEDESCO, Mario. 24 Caprichos de Goya – výběr, Tarantella, Capriccio Diabolico
PONCE, Manuel María. Thème varié et finale
OHANA, Maurice. Tiento
HENZE, Hans Werner. Drei Tentos
BRITTEN, Benjamin. Nocturnal
BROUWER, Leo. El Decameron Negro, Canticum
PIAZOLLA, Ástor. Cinco Piezas, Las cuatro estaciones porteñas
D'ANGELO, Nuccio. Due canzoni lidie
TAKEMITSU, Tóru. All in Twilight, In the Woods
EBEN, Petr. Tabulatura nova
OBROVSKÁ, Jana. Japonské obrázky, Pocta českému chorálu
RAK, Štěpán. Voces de Profundis
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast ve výuce, účast na seminářích v roli interpreta, docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Strunné nástroje - Kytara (Mg) od 2022/23 (povinný předmět hlavní)