Didaktika/Vyučovatelská praxe dechových nástrojů 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106DVP1 | zápočet | 1 | 6 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky předmětu je zvládnutí metodických, pedagogických a didaktických zásad a postupů, které jsou nezbytné pro kvalitní výuku na základním, středním i terciálním stupni vzdělávání.
Na přednáškách a seminářích je zvolena interaktivní metoda výuky, při níž si pedagog opakovaně ověřuje znalosti v hlavní disciplíně (didaktika) i v dalších příbuzných disciplínách (pedagogika, metodika hry na nástroj, vyučovatelská praxe). Specifické nástrojové, stylové a výrazové problémy jsou řešeny v rámci předmětů Hra na fagot/ flétnu/ hoboj/ klarinet/ lesní roh/ pozoun/ trubka/ tuba.
Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, na Konzervatoři v Praze nebo na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
- příprava na umělecký výkon /vystoupení, koncert, soutěž/
- průprava k technickému zvládnutí skladeb /dechová cvičení, technická cvičení, hra stupnic a akordů/
- komorní hra jako fenomén hudební spolupráce a personálních vztahů
- individualita, genetická vybavenost, rozvoj osobnosti, její profilace a ověřování praxí
- základní umělecká škola /zájmová činnost/, Konzervatoř /výkonnostní činnost/, Vysoká škola /vrcholová činnost/ a jejich vzájemnost ve výukovém prolínání
Výsledky učení
Student zvládá výukovou problematiku na základních, středních i vysokých školách a má dostatečné vědomosti pro řešení metodických a didaktických požadavků.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HLAVÁČ, Jiří. Metodika hry na klarinet. Praha: NAMU, 2014. ISBN 978-80-7331-305-0.
OPATŘIL, Stanislav. Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha: SPN, 1985.
Doporučená literatura:
OPATŘILOVÁ, Marie. Sebevýchova vysokoškolských studentů. Olomouc: Univerzita J. E. Purkyně, 1984.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru, při kterém student prokáže zvládnutí stanovené látky zimního semestru, výuky a její analýzy.
Další požadavky na studenta: minimální docházka 75 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dechové nástroje - Fagot (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Flétna (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Hoboj (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Klarinet (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Lesní roh (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Pozoun (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Trubka (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Tuba (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Fagot (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Flétna (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Hoboj (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Klarinet (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Lesní roh (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Pozoun (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Trubka (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Tuba (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Komorní hra (Mg) - od 2022/23 (volitelný předmět)