Hra na fagot 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106FAG2 | zkouška | 9 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 204 až 249 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Hra na fagot 2 je zaměřena na další rozvoj technické stránky, tónové kultury, intonace a interpretačních specifik daných hudebních slohů tak, aby studenti obstáli v mezinárodní konkurenci na poli sólistickém, komorním i orchestrálním. Student je veden k samostatnosti a realizaci vlastních hudebních myšlenek. Vzhledem k tomu, že každý student má schopnost reagovat individuálně, buď rychleji či pomaleji na kladené podněty, či má po fyzické stránce různé předpoklady k zvládnutí jednotlivých atributů hry na nástroj, je pro každého studenta volena individuální cesta, která jde v konsenzu umožnit co nejdříve odstranění nesprávných návyků.
Hlavní náplní předmětu je precizování principů správného dýchání, technických dovedností a znalosti forem a harmonie koncertů barokních a klasicistních mistrů. Výběr skladeb se orientuje na koncerty a sonáty A. Vivaldiho, A. Darta, G. P. Telemanna, W. A. Mozarta, J. A. Koželuha, J. N. Hummela atd. Cílem předmětu ve druhém semestru je zvládnutí všech výše zmíněných atributů v co nejvyrovnanější podobě.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla
- práce na zvládnutí virtuózní techniky
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student disponuje interpretační a technickou zdatností a absolvoval několik veřejných vystoupení (seminář, koncert).
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
PIVOŇKA, Karel. Technické a rytmické etudy
MILDE, Ludvík. Technické etudy
BOZZA, Eugène. 15 etudes journaliéres pour basson.
Díla pro sólový fagot:
BRAUN, J. D. Solos
Koncerty:
VIVALDI, Antonio. koncerty
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert B dur K. 191
HUMMEL, Jan Nepomuk. Koncert F dur
DAVID, Ferdinand. Concertino B dur Op. 12
KOŽELUH, Antonín. Koncert C dur
Sonáty:
BÖDDECKER, Philipp Friedrich. Sonata sopra La Monica (fagot, housle a basso continuo)
GALLIARD, Johann Ernst. Sonáta F dur (fagot a basso continuo)
MARCELLO, Benedetto. Sonáta e moll (fagot a basso continuo)
TELEMANN, Georg Philipp. Sonáta e moll (fagot a basso continuo), Sonáta f moll (fagot a masso continuo)
MOZART, Wolfgang Amadeus. Sonáta B dur K 292 (fagot a klavír nebo violoncello)
-stupnice, rozložené akordy, nástrojová cvičení, minimálně 4 etudy
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, účast v semináři dechových nástrojů v roli interpreta, přehrávka před ročníkovou katedrovou komisí.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
Poznámka
nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dechové nástroje - Fagot (Bc) od 2022/23 (povinný předmět hlavní)