Hra na hoboj 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106HO2 | zkouška | 9 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 204 až 249 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jana BROŽKOVÁ, Liběna SEQUARDTOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jana BROŽKOVÁ, Liběna SEQUARDTOVÁ
Obsah
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. Vzhledem k tomu, že každý student je individuálně vybaven schopnostmi rychleji či pomaleji reagovat na nové skutečnosti, či má po fyzické stránce jiné předpoklady k zvládnutí jednotlivých stránek hry na nástroj, je pro každého zvolena v tomto předmětu individuální cesta, která umožní co nejdříve se naučit správné návyky a co nejdříve odstranit vše, co k hobojové hře nepatří. Náplní tohoto předmětu je nalézt správnou cestu k odstranění těchto nedostatečností, precizování principu správné techniky, pokračování v nácviku správného dýchání atd. Rytmickou, intonační a metrickou přesnost procvičujeme na etudách- F. Capelle: 20 etud, F. Gillet: Staccatové a intervalové etudy. Student by se měl naučit v podstatě ovládnout jednotlivé prsty tak, aby byl schopen kterýkoli z nich kdykoli pozdržet a tak každý tón, který se mu jeví jako důležitý či zajímavý tímto zvýraznit. V dílech vrcholného klasicismu se precizuje nejenom technická stránka hry na hoboj, ale také znalosti o stavbě klasického koncertu a o hudebních zákonitostech. Výběr přednesových skladeb se orientuje na skladby skladatelů např. T. Albinoni, K. Stamic, F. A. Rosetti, G. Saminartini, B. H .Crussel ap. Nutností je snaha o zvládnutí všech atributů hry na nástroj v co možná nejvyrovnanější podobě.
Výsledky učení
Pomocí snadnějších etud a přednesů byly pojmenovány a definovány nedostatečnosti ve hře. V tomto předmětu se hledá optimální cesta k nápravě.
- Hledání cesty odstranění těchto nedostatečností,
- Precizování principu správné techniky, vědomé ovládnutí každého prstu
- Pokračování v nácviku správného dýchání., dechová cvičení
- Etudy se zaměřením na rytmickou ,intonační a metrickou přesnost- F.Capelle:20 etud, F.Gillet: Staccatové a intervalové etudy
- Výčet přednesových skladeb se rozšiřuje o náročnější skladby : T. Albinoni, K. Stamic, F. A. Rosetti, G. Saminartini, B. H .Crussel
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Literatura
F.Capelle: 20 etud
F.Gillet: Staccatové a intervalové etudy
T.Albinoni: Koncert
K.Stamic: Koncert
F.A.Rosetti: Koncert
G.Sammartini: Koncert
E.Bozza: Pastorální fantasie
Hodnoticí metody a kritéria
Vyhodnocení nástrojové a orchestrální specifiky hry, splnění stanoveného rozsahu repertoáru, praktická ověření v rámci AKS, vše uzavřeno přidělením kreditů.
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých orchestrálních partů dle zápisu skladatele.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět hlavní)