Hra na klarinet in Es 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
106KRE1 zápočet 1 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jiří HLAVÁČ, Jan MACH, Vlastimil MAREŠ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří HLAVÁČ, Jan MACH, Vlastimil MAREŠ

Obsah

Es klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento nástroj je značně používán v orchestrech, sólově a dnes již i v jiných hudebních žánrech. Předmět postupně vybaví studenta všemi schopnostmi a vědomostmi, které při hře na Es klarinet potřebuje. Studenti jsou rozděleni dle svých schopností. Seznámí se s technikou, jak správně na Es klarinet hrát. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Právě v individuálním přístupu a v akceptování různých schopností je cesta jak ty méně zdatné poměrně rychle dostat na dobrou úroveň hry. Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu. Sólová dráha hráče na Es klarinet je v podstatě nemožná. Mnozí chtějí hrát na tento nástroj z praktických důvodů, které jsou mnohdy výhodou při konkurzu o místo v orchestru. Studenti se seznámí s nástrojem a jeho možnostmi. Pro ty, co jsou ve hře na Es klarinet dál, se pomocí snadnějších etud pojmenují jejich problémy s hrou na nástroj a je hledána cesta nejschůdnější nápravy.

Výsledky učení

Es klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Předmět postupně vybaví studenta všemi schopnostmi a vědomostmi, které při hře na Es klarinet potřebuje. Studenti jsou rozděleni dle svých schopností . Seznámí se s technikou, jak správně na Es klarinet hrát. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu. Studenti se seznámí s nástrojem a jeho možnostmi. Pro ty ,co jsou ve hře na Es klarinet dál, se pomocí snadnějších etud pojmenují jeho problémy s hrou na nástroj a je hledána cesta nejschůdnější nápravy.

Předpoklady a další požadavky

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Literatura

Cavallini, Ernesto: Carnavale di Venezia (CI mib 8 pne)

Corelli (Vexman) : Sarabande 8 gigue (Cl. Mib 8 pne)

Dere, Jean (VoXman): Andante 8 scherzo (Ci. Mib 8 pne)

Joplin (Walters, H. ) : The Entertainer (Cl. Mib 8 pne)

Hausl J. : Scherzo (cl mib 8 pne)

Haydn (Gonzales, J. F. ): Sérénade cl (eu saX) sib ou mib

Dvorak (Leonard, B .) : Slavonie dance (Cl. Alte 8 pne)

Ravel (Bettoney, H. ) : Pavane pour une infante defunte (Cl. Alte ou sax alte 8 pne)

Hodnoticí metody a kritéria

Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.

Webová stránka předmětu

http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju

Poznámka

Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů