Hra na pozoun 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106PO1 | zápočet | 9 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 207 až 252 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Tento předmět si klade za cíl vybavit studenta v relativně delším časovém horizontu na uměleckou dráhu, ať již sólistickou, orchestrální, nebo pedagogickou. Po náročné přijímací zkoušce je nutné konkrétně definovat nedostatky a velmi intenzivně začít pracovat na jejich odstraňování. Je třeba stanovit individuální plán předmětu a také určit přiměřené tempo studia podle schopností studenta. Pro další úspěšný vývoj je na místě provést vstupní revizi základních atributů hry jako je například postoj při hře, správné držení nástroje, nastavení jazyka, analýza tlaku nátrubku na rty a především vlastní tvorba tónu. Toto je zřejmě jedno z nejnáročnějších období studia. Rychlá aklimatizace a okamžitý start za kvalitními výsledky následného studia jsou hlavním cílem.
K tomu všemu nám výborně poslouží lety osvědčená Škola hry na pozoun zakladatele moderní české pozounové školy prof. Jaroslava Ušáka. Lze ji doplnit výběrem zejména technických etud: Vobaron, Kopprasch, Müller, Bitsch. Z přednesové literatury je možnost prohloubit celkovou hudebnost studenta hrou četných transkripcí barokních sonát (Vivaldi, Marcello, Gagliard, Caldara), přes francouzskou literaturu (Duttileux, Bozza, Cassterde) až po současnou provenienci (Dvořáček, Mortimer, Šulek, Matěj).
Výsledky učení
1.Stručné zopakování jednotlivých atributů hry prostřednictvím systematické Školy hry na pozoun prof. Jaroslava Ušáka. Kontrola držení nástroje, postoje při hře, nastavení jazyka a vlastní tvorba tónu.
2.Seznámení studenta s úrovní a náročností vysokoškolského studia.
3.Rozvíjení celkové hudebnosti studenta na méně náročných kompozicích.
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Literatura
J. Ušák: Škola hry na pozoun
Škola pozounové techniky
F. Vobaron:17 etud
34 etud
40 etud
C. Kopprasch:64 etud
R. Müller:Technická cvičení
M. Bitsch:15 rytmických etud
E. Remington:Warm-ups
A Vivaldi:Sonáty
B. Marcello:Sonáty
J. E. Galliard:Sonáty
A. Caldara:Sonáta D-dur
H. Duttileux:Choral, Cadenza et Fugata
E. Bozza:Allegro et Finale
J.Casteréde:Sonatine
J. Dvořáček:Tema noc Variationi
G. Mortimer:Koncert č. 2, č. 3
S. Šulek:Sonata
Hodnoticí metody a kritéria
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět hlavní)