Hra na trubku 10
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106TRUB0 | zápočet | 12 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 279 až 339 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
V závěrečném semestru je rekapitulováno celé předchozí studium, během něhož se student stal suverénním a osobitým výkonným umělcem, který si je vědom svých předností i nedostatků. Student je veden k tomu, aby dokázal z pozice pedagoga sebejistě pojmenovat všechny atributy hry na trubku (principy správné prstové techniky, dechová cvičení, tónovou kulturu, intonaci ad.) a analyzovat je, aby dokázal vysvětlit a samostatně řešit možné kombinace problémů, které se mohou v interpretační praxi vyskytnout. Je veden k pochopení psychologických aspektů vystupování sólisty interpreta. Získává další znalosti v oblasti interpretace nejen tradičních, ale i moderních či netradičních technik a forem. Vrcholí příprava absolventského koncertu a diplomové práce.
Tematické okruhy:
- Rekapitulace celého studia
- Subjektivní definice vlastních předností i nedostatků
- Vysvětlení atributů hry na trubku z pozice pedagoga
- Komplexní příprava na absolventský koncert
Výsledky učení
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.
Do hloubky rozumí roli hudebníka v současné společnosti, zkoumá, zabývá se a přemýšlí nad specifickými relevantními profesními pracovními prostředími a kontexty.
Realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.
Veřejně prezentuje vysoce kvalitní umělecký výkon v roli sólového hráče.
Provádí na vysoké úrovni kritickou sebereflexi ve vztahu k vlastnímu stylu učení, dovednostem a strategiím.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
HAYDN, Joseph. Koncert Es dur
HUMMEL, Johann Nepomuk. Koncert Es dur
ARUTJUNJAN, Alexander. Koncert
BITSCH, Marcel. 4 variace na téma D. Scarlattiho
BÖHME, Oscar. Koncert f moll
BRANDT, Willy. Koncertní kus č. 1 f moll
BRANDT, Willy. Koncertní kus č. 2 Es dur
DOUŠA, Eduard. Concertino
EBEN, Petr. Okna
FRANÇAIX, Jean. Sonatina
HINDEMITH, Paul. Sonáta
HONEGGER, Arthur. Intrada
JOLIVET, André. Concertino
KŘÍŽEK, Zdeněk. Koncert
KUČERA, Jan. The Joker
MARTINŮ, Bohuslav. Sonatina
NERUDA, Jan Křtitel Jiří. Koncert Es dur
PAUER, Jiří. Koncert
PAUER, Jiří. Trompetina
STEVENS, Hasley. Sonata
TROJAN, Václav. Concertino
TOMASI, Henri. Koncert
Baroko:
FASCH, Johann Friedrich. Koncert D dur
MOZART, Leopold. Koncert D dur
TARTINI, Giuseppe. Koncert D dur
TELEMANN, Georg Philipp. Koncert D dur
VIVALDI, Antonio. Koncert C dur pro 2 trubky
Skladby pro trubku sólo:
FRIEDMAN, Stanley. Solus
LOUDOVÁ, Ivana. Per tromba
POHNÁN, Jiří. lntroduzione e 11 variazioni
PLOG, Anthony. Postcards
VIZZUTTI, Allen. Cascades
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga. Hlavně s ohledem na repertoár absolventského koncertu studenta.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast na cvičeních, přehrávka předem zadaných skladeb, docházka minimálně 80 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dechové nástroje - Trubka (Mg) od 2022/23 (povinný předmět hlavní)