Vývoj baletní dramaturgie v Rusku po roce 1917 a její vliv na český balet 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107BDR1 | zápočet | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl předmětu:
Seznámení s vývojem baletu v sovětském Rusku po roce 1917 v kontextu s politickými změnami do roku 1980.
Tematické okruhy:
- Vliv ruské výtvarné a divadelní avantgardy, vliv modernismu, konstruktivismu na vývoj baletního umění v sovětském Rusku.
- 20. léta: balety s revoluční tématikou: Rudý mák, upevnění postavení sovětů – cenzura a dohled v divadlech, konec avantgardních počinů
- Ruská výtvarná a divadelní avantgarda – doplněno filmem Mžitky (Wladyslaw Strzeminski) Andrzeje Wajdy, 2016
- 30. léta: Plameny Paříže, Bachčisarajská fontána, Vachtang Čabukiani – tanečník, choreograf: Srdce hor, Laurencia – doplněno ukázkou záznamu představení, balety Dmitrije Šostakoviče – Bolt, Světlý pramen, Zlatý věk (doplněno záznamem baletů)
- 40. léta: období Velké vlastenecké války, ilustrativnost choreodramatu hraničícího s naturalismem: Gajané, Lola, Červené plachty, Měděný jezdec.
- Balet R. Zacharova Popelka v sovětském Rusku, na československých scénách – doplněno o ukázky záznamů představení z Mariinského divadla v nastudování A. Ratmanského
- 50. léta v sovětském Rusku – odklon od choreodramatu. Poválečná léta – socialistický realismus jako jediný povolený styl v umění: ztráta výsadního postavení Moskevského uměleckého divadla, Igor Bělskij: Břeh naděje, K. Karajev: Sedm krasavic, Kamenný kvítek
Další inspirační zdroje baletů v 50. letech
-60. léta, Šurale, Solvejg, Spartakus, Legenda o lásce – doplněno videozáznamem, Štěnice, Dvanáct – Leonid Jakobson. Choreografické miniatury – soubor nejlepších Jakobsonových prací, prem. 1959 Leningrad) - doplněno záznamem Jakobsonových prací, Svěcení jara, Hrdinská poéma, Asel, Horalka, redakce Louskáčka (Grigorovič, 1963, Velké div.), Spící krasavice (Velké divadlo 1963, 1973)
- Oleg Vinogradov, Jurij Grigorovič
Výsledky učení
Orientace v daných periodách, znalosti o dramaturgii a repertoáru baletních souborů v sovětském Rusku a jeho vliv na proměny repertoáru na českých tanečních scénách. Vnímání politicko-společenských souvislostí divadelního a výtvarného umění – propojenost uměleckých žánrů. Schopnost komparace inscenačních a choreografických přístupů v baletních inscenacích. Samostatnost, rozhled, jazyková vybavenost, vnímání dané problematiky a tématu v širších společensko-sociálních souvislostech.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BROCKETT, Oskar G. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-364-9. Speciálně kapitola Ruský modernismus, str. 558-563.
BRODSKÁ, Božena; VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. ISBN 80-7331-004-X.
NIŽINSKÁ, Romola. Nižinský. Praha: Sfinx – Bohumil Janda, 1936.
PLISECKAJA, Maja Michajlovna. Já Maja. Praha: Ikar, 1997. ISBN 80-7202-157-5.
STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Můj život v umění. Praha: Svoboda, 1946.
Studie, odborné články
SAYERS, Lesley-Anne. Rediscovering Diaghilev´s Pas d´acier. Dance Research, volume 18, n. 2, Winter 2000, str. 163-185.
SCHERL, Adolf. K dramaturgii naší divadelní avantgardy. Divadlo 8, 1957, č. 12, s. 983–993.
SCHERL, Adolf. Několik tezí o české divadelní avantgardě a realismu. Divadlo 9, 1958, č. 5, s. 318–327.
SCHERL, Adolf. Avantgarda po 1945. Divadlo 17, 1966, č. 1, s. 1–5.
SCHERL, Adolf. Význam levé avantgardy ve vývoji českého divadla 1919–1938. Česká literatura
19, 1971, č. 1–2, s. 173–185.
SCHERL, Adolf. Moderní divadlo a lidová tvorba. Divadlo 18, 1967, č. 2, s. 25–34.
SCHERL, Adolf. Úvaha o pojmu styl. Divadlo 20, 1969, č. 5, s. 5–12.
SCHERL, Adolf. Expresionistické divadlo na pražských německých a českých scénách 1914–1925. Divadelní revue 11, 2000, č. 4, s. 36–44.
Taneční aktuality: https://www.tanecniaktuality.cz/kritiky/svetly-pramen-bajecna-choreografie-alexeje-ratmanskeho
Doporučená literatura:
BEAUMONT, Cyril W. Supplement to complete book of ballets. London: C. W. Beaumont, 1945. Kapitola Soviet Ballets, p. 165-195.
KRASOVSKAJA, Věra M. ed. Sovětskij baletnyj těatr. Moskva: Iskusstvo, 1976.
SLONIMSKIJ, Jurij Iosifovič. Mastera baleta: K. Didlo, Ž. Perro, A. Sen-Leon, L. Ivanov, M. Petipa. Leningrad: Iskusstvo, 1937.
Záznamy inscenací baletů (např. Rudý mák, Romeo Julie, Gajané, Spartakus, Miniatury)
Film Mžitky (Wladyslaw Strzeminski) Andrzeje Wajdy, 2016
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet – vypracování seminární práce na téma týkající se předmětu
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (povinně volitelný předmět)