Didaktika a metodika KT 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMKT3 | zápočet | 4 | 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky KT. Systém umožňuje osvojení si všech znalostní o řazení a kombinacích každého prvku podle metodických pravidel.
Vedle toho je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce KT, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu Taneční medicína.
Výukový program počítá s výukou pedagogických principů rozvoje žádaných fyzických dispozic přesně dávkovaným režimem zátěže, opakování, maximální psychickou koncentrací a pochopení probírané látky.
- detailní rozbor prvků klasické taneční techniky 2. a 3. ročníku podle osnov osmileté taneční konzervatoře
- rozvoj metodického myšlení
- pochopení a porozumění principům techniky klasického tance
- dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky
- vytvářet a prezentovat odpovídající kombinace
- to vše zvládat na základě orientace v hudebním doprovodu, včetně komunikace s korepetitorem
- analýza pedagogické prezentace a vzájemná zpětná vazba jak od pedagoga, tak od studentů
Systém teoretické analýzy a praktických úkolů učí a umožňuje studentům poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Důraz je kladen na individuální přístup ke každému studentovi.
Tematické okruhy:
Rozbor a analýza nových prvků à la barre (orientační seznam):
- velké a malé pózy (croisée, effacée, écartée devant a derriére)
- arabesque (1. - 4.), 1. - 3. arabesque špičkou do podlahy na propnuté stojné noze i v demi-plié
- battement tendus, battements jetés ve všech malých i velkých pózách a balancoire
- demi- rond de jambe na 45° en dehors a en dedans, na celém chodidle i na pološpičce
- rond de jambe na 45° en dehors a en dedans na celém chodidle i na pološpičce
- battements fondus v malých pózách, v kombinaci s plié, relevé a demi-rond
- battement soutenu
- battement frappé všemi směry na pološpičce, battement double frappé všemi směry a na pološpičce
- petits battements sur le cou-de-pied na pološpičce
- flic-flac vpřed a vzad na celém chodidle a s vyzvednutím na pološpičku
- pas tombé na místě a z místa
- pas coupé na celé chodidlo a na pološpičku
- rond de jambe en l´air en dehors a en dedans na pološpičce, temps relevé na 45° en dehors a en dedans
- battements relevés lent a battements développés na 90°, demi- rond de jambe a grand rond de jambe na 90°
- grands battements jetés ve velkých pózách a s piqué
- relevés ve IV. pozici
- obraty: détourné směrem k tyči a od tyče, soutenu en tournant dehors a en dedans, obrat fouetté en dehors a en dedans, půlobraty na jedné noze
- příprava a tours ze II., V. a IV. pozice
Výsledky učení
Znalost základního postavení těla, metodiky a metodických postupů při výuce klasické taneční techniky v rovině základního stupně etapy výuky podle běžných osnov v systému vyučování a studia v tanečních konzervatořích, ale také v jiných typech institucí (např. ZUŠ, soukromé školy, zájmová studia, kurzy). Metodický rozbor, zadání, nácvik a opravení chyb jednotlivých prvků, tvorba jednoduchých enchaînements.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Pedagogický seminář klasického tance 1
Literatura
Povinná literatura:
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
Doporučená literatura:
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.
WARREN, Gretchen Ward a Susan COOK. Classical ballet technique. Tampa: University of South Florida Press, c1989. ISBN 0813008956.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě prověření znalostí, obratnosti a dovedností při zadávání zavedených vazeb ve struktuře tréninku klasického tance, obhajoba seminární práce (rozsah cca 5 NS)
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, hospitace na taneční konzervatoři a v baletním studiu včetně písemné reflexe
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (povinný předmět hlavní)