Didaktika a metodika KT 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMKT5 | zápočet | 4 | 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky KT.
Vedle toho je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce KT, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu Taneční medicína.
Obsahem výuky je detailní rozbor prvků techniky klasického tance střední etapy výuky - 4. a 5. ročníku podle osnov osmileté taneční konzervatoře.
Smyslem procvičování a analyzování jednotlivých prvků, včetně vedení celé lekce, je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Důraz je kladen na individuální přístup ke každému studentovi.
Tematické okruhy:
- rozbor a analýza nových prvků à la barre a au milieu (orientační seznam):
à la barre:
- obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, double frappé en tournant, battement battu, grand rond de jambe jeté, grand fondu, double rond de jambe en l´air, développé ballotté, grand temps relevé bez točení i en tournant, pirouettes z V. pozice, z otevřených poloh, pirouettes temps relevé, tours tiré bouchon, tour fouetté, développé tombé, grand battement jeté développé, grand battement jeté passé
au millieu:
- všechny základní prvky en tournant: battement tendu, b. jeté, rond de jambe, rond de jambe en l´air, b.fondu, b.frappé, petit battement, obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, petit pas jeté en tournant, pas tombé, všechny způsoby tour lent (promenade), všechny druhy grand pirouettes, včetně přípravy a preparačního port de bras, pirouettes z grand plié, včetně přípravy, všechny druhy pas de bourré en tournant, soutenu a glissade en tournant, grand temps lié, tours chainés, pirouettes z V. pozice en suit
Výsledky učení
- Praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (1. - 3. ročník taneční konzervatoře).
- Schopnost zcela samostatně vést taneční lekci.
- Rozvoj metodického myšlení, pochopení a porozumění principům techniky klasického tance,
- Dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky, vytvářet odpovídající kombinace a následně dokázat vytvořit a prakticky vést celou taneční lekci. To vše na základě orientace v hudebním doprovodu, včetně komunikace s korepetitorem.
- Analýza pedagogické prezentace a vzájemná zpětná vazba jak od pedagoga, tak od studentů.
Předpoklady a další požadavky
Korekvitizita: Pedagogický seminář KT 3
Literatura
Povinná literatura:
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
Doporučená literatura:
GASTON, Marylin Z. Ballet pedagogy : a conceptual approach to teaching classisal dance. 1. vydání. [S.l.]: Marylin Z. Gaston, 2017. 171 stran. ISBN 978-80-7460-145-3.
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 9780813029771.
WARREN, Gretchen Ward a Susan COOK. Classical ballet technique. Tampa: University of South Florida Press, c1989. ISBN 0813008956.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě prověření znalostí, obratnosti a dovedností při zadávání zavedených vazeb ve struktuře tréninku klasického tance, obhajoba seminární práce (rozsah min 3 NS)
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, hospitace na taneční konzervatoři a v baletním studiu včetně písemné reflexe
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (povinný předmět hlavní)