Didaktika a metodika LT 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMLT7 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět se zaměřuje na metodickou přípravu výuky lidového tance pro 7. ročník a vytvoření modelové vyučovací lekce dle osnov tanečních konzervatoří, tanečních oborů ZUŠ a dalších tanečních a pohybových studií pro stupeň pokročilých tanečníků a žáků.
Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, schopnost analyzovat pohyb, jeho správné provedení a metodická práce s nápravou chybného provedení.
Tematické okruhy:
Posluchači mají za úkol ve sbírkách vyhledávat složitější tance a jejich varianty. Tyto tance jsou následně spojovány do větších celků (posluchači se seznamují s tvorbou pásem).
- Zvyšování vytrvalosti žáků: Posluchači si ověří jakým způsobem je možné v lidovém tanci pracovat na vytrvalosti žáků. Taneční kombinace jsou tvořeny delší (na výdrž) a obtížnější (pro technický růst).
- Tvorba krokových variací například z těchto kroků: mazurpolka s předrazem a holubcem, polkové kroky ozdobené předrazem a holubcem, Skočná v různých spojeních s dalšími kroky a všech možnostech provedení. Použity jsou všechny další probrané kroky a jejich varianty.
- Improvizace v lidovém tanci: V původním lidovém prostředí byla improvizace nedílnou součástí taneční kultury. Posluchači se seznamují se způsobem zařazení improvizace nenásilnou formou do výuky lidových tanců. Způsoby jsou různé a další možnosti mohou posluchači vymyslet sami (obměna naučeného tance podle fantazie žáků, dotvoření určené části taneční kombinace, volná improvizace na znějící píseň). Improvizace v tancích s nepevnou vazbou na hudební doprovod je improvizace základem taneční struktury.
- Taneční repertoár: Další varianty Jihočeských koleček, Skočná v páru, Holubička, Kopaničářský čardáš, Ondraš Lašský ve čtveřici, vybrané tance ze Slovenských lidových tanců.
- Další obohacování tanců o nové motivy tak, aby byli žáci připraveni pro práci v profesionálním souboru. Posluchači si navzájem připravují vlastní varianty a spojení krokových motivů i celých tanců, které následně vzájemně konzultují.
Výsledky učení
Po absolvování kurzu student
- je schopen si připravit technické cvičení pro některou oblast Čech nebo Moravy
- samostatně dokáže modifikovat tance a vytvářet z jejich základu variace
- volí správný postup výuky a posloupnost zadávání
- umí vysvětlit práci chodidla a její rozdílnosti pro jednotlivé oblasti
- dokáže správně strukturovat taneční lekci, ovládá strukturované zadávání vazeb i tanců
- na základě získaných komplexních znalostí je schopen vystavět lekci pro střední etapu výuky lidového tance
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Pedagogický seminář LT 5
Literatura
Povinná literatura:
KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově: Metodická příručka pro učitele tělesné výchovy na školách 1. a 2. cyklu. 3. vyd. Praha: SPN, 1983.
SEIDEL, Jan, ed., TREFIL, Václav, ed. a ŠPIČÁK, Josef, ed. Zahrajte mi do kola!: tance českého lidu. Vydání 1. Praha: L. Mazáč, 1945. 284 - [4] s.
VYCPÁLEK, Josef. České tance: 145 (s varianty 185) českých lidových tanců, které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně (za účelem naučení). Praha: B. Kočí, 1921. 196 stran. Umělecké snahy; sv. 254.
Doporučená literatura:
BONUŠ, František. Dítě a tanec. I. V Českých Budějovicích: Krajské kulturní středisko, 1971..
BONUŠ, František. Dítě a tanec. II. V Českých Budějovicích: Krajské kulturní středisko, 1972.
BONUŠ, František. Lidové tance: (výbor lidových tanců z Čech, Moravy a Slezska). Strážnice: Ústav lidové kultury, 1996, ©1995. ISBN 80-238-0362-X.
BONUŠ, František. Tance, písně a hudba plzeňského kraje. Praha: SNKLHU, 1955.
JELÍNKOVÁ, Zdena, BONUŠ, František, ed. a JEŘÁBEK, Richard. Valašské lidové tance. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1954.
Jelínková, Zdena. Kola a chorovody. Praha: Ústř. dům lid. tvořivosti, 1960.
Krejčí, Pavel a Procházková, Jarmila. Písně, tance a lidé v Podkrkonoší. 1. vyd. Hradec Králové: Kruh, 1984.
Hodnoticí metody a kritéria
Příprava výuky lidového tance pro 7. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Příprava variací k tancům s pevnou i nepevnou vazbou na hudební doprovod - Čech , Moravy i Slezska. Zjednodušování variací a další úprava připravených variací pro různé tipy tanečních studií a tanečních konzervatoří.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 10:45–12:15 | Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ | bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Mg) - Lidový tanec od 2022/23 (povinný předmět hlavní)