Dějiny baletu 20. století 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DXX2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Bronislava Nižinská jako první významná choreografka baletů v první polovině 20. století. Její spolupráce s Ballets Russes a nástupnickými soubory. Les Noces - příklad konstruktivistického přístupu v choreografické tvorbě.
Léonide Massine, všestranný choreograf a charismatický interpret demi-charakterního stylu. Jeho balety s etnickými vlivy (např. Le tricorne), humor v jeho tvorbě (Les femmes de bon humeur, Gaité Parisienne), balety s duchovním obsahem na symfonickou hudbu (Choreartium).
George Balanchine, tvůrce neoklasické linie v choreografii baletů 20. století. Jeho Apollo musagetes. Další tvorba pro soubory v Evropě i Americe, charakteristika jeho vztahu k hudbě, balety na symfonickou hudbu. Pedagogický přínos. Jeho soubor New York City Ballet.
Maurice Béjart jako popularizátor baletního umění v druhé polovině 20. století a jeho Balet XX. století. Nejvýznačnější díla a charakter jeho souborů.
Výsledky učení
Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu Dějiny baletu 20. století 1.
Literatura
Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Stadtmuseum Borken
Bielefeld 2004
Massine, Leonide: My life in Ballet. New York 1968
Massine, Leonide: Massine on Choreography. London 1976
Brodská, Božena: Les Ballets russes. AMU Praha 2001
Tichonova, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry
tance sub TK/390
Lifar, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
Balanchine, George: Histoire de mes ballets. Fayard Paris 1969
Taper, B.: Balanchine. Paris 1980
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita na přednáškách, referát o vybraném tvůrci, absolvování závěrečného testu, ústní zkouška. Celkové hodnocení se skládá z 25% hodnocení referátu, 25% výsledku testu a 50% z ústní zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách, zpracování a prezentace referátu, absolvování testu a ústní zkoušky.
Poznámka
Nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 16:00–17:30 | Helena KAZÁROVÁ | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - klasický tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - současný tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - lidový tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)