Basics of Dance Aesthetics 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107EBDA1 | zápočet | 2 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět obsahuje problematiku obecné estetiky aplikované do speciální taneční estetiky. Studenti poznávají některé estetické kategorie a pojmy týkající se pohybu a těla (v tanci). Součástí úvodu do studia estetiky je také všeobecný přehled o vývoji a charakteristice evropské filozofie.
Výuka je založena na schopnosti výstavby myšlení a chápaní pojmů, které jsou vedeny formou odborné disputace. Tento typ interaktivní přednášky a rozpravy vede studenta k sebereflexi a napomáhá k efektivitě řešení zadaných úkolů. Odborné vedení zajišťuje kvalitu chápání problematiky estetiky a osvojení si odborného diskurzu, v němž student využívá nabytých znalostí a dovedností oboru a prokazuje schopnost aplikovat je osobitým způsobem.
Cílem studia je osvojení si znalosti o estetických jevech, vztazích, dále teorii vnímání, pozorování a poznávání. Studenti se seznamují s estetickou funkcí, principem tvorby úsudku, estetickým zážitkem a pojetím krásy těla a krásy pohybu.
Tematické okruhy
- krása a antická estetika
- nejvýraznější znaky estetična
- smyslové přijetí
- rozvíjení fantazie a obraznosti
- smysl pohybu a jeho „zjevování“
- úvahy o fenoménu a estetice těla a tělesnosti
- krása lidského těla a krása pohybu (adorace, provokace…)
- vkus, vznešeno, estetické vzdělání, postoj a názor
- estetická tvořivost
- mimoumělecké a umělecké estetično a kýč
- Apollinský a Dionýský princip
- estetická hodnotovost tance
Výsledky učení
- orientace v teorii určující profil tanečního oboru
- znalost postupů chápání a zpracování vlastních postupů v praktické a duchovní rovině
- přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností adekvátní estetickému chápání světa
- znalosti z dějin estetiky dovede student chápat v kontextu s ostatními zadanými semestrálními úkoly
- chápání dobové i nadčasové hodnoty uměleckého díla
- dosažené znalosti a dovednosti umí aplikovat v prezentaci svojí pedagogické a umělecké působnosti
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
ARISTOTELES. Poetika. Praha: GRYF, 1993. ISBN 80-85829-01-0.
HENCKMANN, Wolfhart. Estetický slovník. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1995.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 553 s. ISBN 80-7215-264-5.
JANEČEK, Václav. Tělo a tanec. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1997. 103 s. ISBN 80-85883-23-6.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny těla : prameny, koncepty, historiografie. 1. vydání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. 261 stran. ISBN 978-80-7465-068-0.
Základní pojmy divadla : teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri Národní divadlo v Praze, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9.
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994. 939 s. ISBN 80-85605-8-X.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění : teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987.
ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 132 s. ISBN 80-7254-194-3.
Doporučená literatura:
ROYCE PETERSON, Anya. The Antropology of Dance. Vyd. 1. Indiana University Press 1977. ISBN 978-1852730888.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prověření znalostí a schopností, prezentace výzkumu vybraných pojmů a uvedení příkladů jejich projevů v tanečním umění
Další požadavky: Docházka min. 80 %, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
žádná
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Classical Ballet Technique (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Modern and Contemporary Dance from 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Folk Dance (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)