Hlasová výchova 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107HLV2 | zápočet | 2 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je připravit taneční profesionály z hlasového a mluvního hlediska na pedagogickou praxi. Využíváme k tomu skryté souhry řečových a pohybových center při vytváření nových, tentokráte již vědomých postupů při zvládání mluvy budoucích pedagogů tance. Výuka navazuje na zimní semestr.
Poznané prvky se spojují do větších celků, užívány jsou už vědomě, automatizují se pomocí speciálních cvičení. Záměrně se vybírají pohybově náročnější cvičení, která ukazují mluvní výkon vcelku, s melodickými, dynamickými a rytmickými proměnami. Nové impulsy vznikají taky při vzájemných násleších pedagogů hlasové a taneční průpravy.
Tematické okruhy:
1)dechová technika
V tomto semestru již předpokládáme určitou samostatnost jejího užívání. Prohlubujeme a fixujeme dobré návyky, odstraňujeme nedostatky. Zpřesňujeme automatiku lehkých rychlých přídechů na bázi kvalitní dechové rezervy.
2)hlasová technika
Náročné požadavky klademe především na bezpečné ovládání hlasových poloh. Student musí ovládnout co nejširší hlasový rozsah v mluvní podobě, plné znění všech poloh, dynamiku a temporytmus bez hlasového zlomu.
3)artikulační technika
Studenti si prakticky osvojí výslovnostní normu. Nápomocná jsou artikulační cvičení.
Výsledky učení
Student si osvojí přístup ke vnímání hlasu jako nezbytné součástí své osobnosti, jako důležitého komunikačního nástroje. Získá teoretické znalosti o dechovém a hlasovém ústrojí, pochopí principy tvoření hlasu, základy mluvní techniky si osvojí prakticky a soustavným tréninkem v seminářích i v bezkontaktní samostatné přípravě rozvine schopnost tvořit zvučný, vědomě modulovaný hlas a jeho projev je i artikulačně přesný. Pozná, jak zapůsobit na posluchače sympaticky, fundovaně a spolehlivě i v zátěžových situacích (tréma, neakustický či velký prostor apod.).
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
MAKOVIČKOVÁ, Hana, ŠPAČKOVÁ, Alena, SYCHRA, Filip. Rozpravy 2007, Praha VOŠH, Na Thalia o.p.s. 2007.
MAKOVIČKOVÁ, Hana. Rozpravy o mluvení II, 1995, Praha VOŠH.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 75 %, aktivita v hodinách
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:30–14:00 | Klára ŠEDOVÁ | bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)