Dějiny a teorie hudby 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KDTH2 | zkouška | 2 | 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsahem předmětu Dějiny a teorie hudby 2 je poskytnout základní informaci z oblasti teorie hudby a orientaci v hudební partituře, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích evropské hudby, v hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.
Témata přednášek postihují vývoj hudby v jednotlivých evropských oblastech a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu je hudba 19. století doprovázející baletní umění. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.
Tématy druhého semestru jsou:
- Hudba druhé poloviny 18. století - hudba období rokoka a klasicismu
- postavení hudby spojené s tanečním uměním v dobových evropských centrech (Vídeň, Paříž ad.)
- základní posun ve vývoji hudebních forem – zrod nových přístupů
- „Vídeňská škola“ (Haydn – Mozart – Beethoven) a jejich vztah k tanečnímu umění
- Hudba 19. století – hudba romantická, základní vývojové změny
- postavení hudby uprostřed společensko-politických změn (nacionální snahy, změny v geopolitickém uspořádání apod.)
- vznik nových hudebních forem, pojetí hudby určené k doprovodu tanečního umění, proměny hudebních nástrojů apod.
- rozdíly ve vývoji romantické hudby v různých evropských oblastech Francie, Německo, Rakousko (s českými zeměmi), severské země, Itálie, Rusko
- Opera a balet v 19. století – základní pilíře hudby doprovázející taneční umění – jejich proměny, tematika, instrumentace
- hlavní evropská centra a jejich divadelní scény, jejich charakteristika a nejvýznamnější tvůrci (Francie, Německo, Itálie, Rusko)
- vliv R. Wagnera na vývoj opery v Evropě 2. poloviny 19. století
- „Fin de siècle“ - hudba přelomu 19. a 20. století – hudba impresionistická a expresionistická
- souvislost s vývojem ostatních uměleckých směrů (ve výtvarném umění, v literatuře a architektuře)
- sociálně – politické podmínky a další tendence vývoje v různých evropských oblastech – dopad na vývoj hudby určené k tanečním projevů
- stěžejní hudební osobnosti (Cl. Debussy, M. Ravel, R. Wagner, G. Mahler, R. Strauss)
- podoba české hudby na přelomu století (A. Dvořák, L. Janáček ad.)
- Hudba dnes – reflexe přednesených témat
- diskuse o navštívených představení a koncertech během semestru
- diskuse o dnešním směřování hudby doprovázející tanec
- nové vznikající formy spojení hudby a tance, multimediální performance
- vlastní příspěvky studentů
Cíle studia
Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi evropské hudby 18. a 19. století a je schopen chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance v období 19. století.
Výsledky učení
student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu dějin hudby od počátku do začátku 20. století, dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby V. a VI. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.
Doporučená literatura:
SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. Století. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-069-2.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.
Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.amu.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test: úspěšnost min. 70%
Další požadavky: Docházka min. 80%, aktivita v hodinách, zpracování dílčích úkolů, doklad o návštěvě hudebního představení
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
- poslechu audio (a video) záznamů, týkajících se probírané látky
- nastudování informací z e-learningového kurzu vybrané literatury k daným tématům
- aplikace informací z internetových zdrojů
- reflexe navštívených představení a koncertů během semestru
Student je vyzván k návštěvě a kritické reflexi živého hudebního představení, ideálně v rámci taneční inscenace, které se vztahuje k pobíraným tématům. Výběr představení či koncertu se tematicky vztahuje k probírané látce a doporučení na základě diskuze s vyučujícím během přednášek a konzultací.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)