Dějiny baletu 20. století
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KDXX | zkouška | 3 | 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 68 až 83 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsahem předmětu Dějiny baletu 20. století je seznámit studenty s nejdůležitějšími soubory, osobnostmi a choreografickými díly v uplynulém století. Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.
Cílem studia je získání širšího povědomí o vývoji baletu od konce 19. století, kdy dochází k umělecké stagnaci a pochopení přínosu osobností, které k překonání této krize přispěly, poznat jejich stručnou uměleckou biografii a nejvýznačnější díla pro rozvoj baletu jakožto svébytného divadelního druhu v chronologickém pořadí.
Témata přednášek:
- Krize baletu na konci 19. století, příčiny ztráty uměleckého kreditu baletní tvorby, balet-féerie jako problematický žánr. Impulsy z jiných uměleckých oborů, které pomohly v konečném důsledku učinit z baletu moderní divadelní žánr:
- Michail Fokin, Václav Nižinskij - tvůrci prvních sezón Les ballets russes de Serge de Diaghilev. Fokinovy taneční
básně v duchu neoromantismu: Les Sylphides, Le Spectre de la rose atd. Nižinského nová pohybová estetika ve Faunově odpoledni. Spolupráce se Stravinským: Svěcení jara jako budoucí symbol baletu 20. století. Jeux - první balet těžící téma ze světa sportu. Václav Nižinskij jako ideální interpret pro 20. století - spojení atletických pohybových schopností s niterným hereckým projevem.
- Bronislava Nižinská jako první významná choreografka baletů v první polovině 20. století. Její spolupráce s Ballets Russes a nástupnickými soubory. Les Noces - příklad konstruktivistického přístupu v choreografické tvorbě.
Léonide Massine, všestranný choreograf a charismatický interpret demi-charakterního stylu. Jeho balety s etnickými vlivy (např. Le tricorne), humor v jeho tvorbě (Les femmes de bon humeur, Gaité Parisienne), balety s duchovním obsahem na symfonickou hudbu (Choreartium).
- George Balanchine, tvůrce neoklasické linie v choreografii baletů 20. století. Jeho Apollo musagetes. Další tvorba pro soubory v Evropě i Americe, charakteristika jeho vztahu k hudbě, balety na symfonickou hudbu. Pedagogický přínos. Jeho soubor New York City Ballet.
- Maurice Béjart jako popularizátor baletního umění v druhé polovině 20. století a jeho Balet XX. století. Nejvýznačnější díla a charakter jeho souborů.
Výsledky učení: Student se orientuje v dějinách tance v probíraných obdobích.
Výsledky učení
Výsledky učení: Student se orientuje v dějinách tance v probíraných obdobích.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Přehled dějin tance a baletu 1, 2
Literatura
Povinná literatura:
DOLLFUS, Ariane. Béjart: le démiurge. Paris: Arthaud, 2017. ISBN 9782081390928.
BALANCHINE, George. Histoire de mes ballets. Paris: Fayard, 1969.
BEAUMONT, Cyril. Michel Fokin and his Ballets. London: Dance Books, 1996.
BRODSKÁ, Božena. Svět tance a baletu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. 448 s. ISBN 80-7331-004-X.
BRODSKÁ, Božena. Dějiny ruského baletu: určeno pro posl. fak. hudební AMU v Praze a VŠMU [Vys. škola múzických umení] v Bratislavě. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 128 s.
BRODSKÁ, Božena. LesBallets Russes. 1. vyd. Praha: Ediční centrum AMU, 2001. 69 s. ISBN 80-85883-84-8.
BUCKLE, Richard. Diaghilev. New York: Atheneum, 1984. xxiv, 616 s. ISBN 0-689-70664-2.
Doporučená literatura:
FOKIN, Michail: Je modernismus moderní? Přeložil Jan Rey. In: Taneční listy 4, 1966, č. 4., s. 33-37.
FOKIN, Michail. Memoirs of a ballet master. 1st. eng. ed. London: Constable & Company Limited, c1961. xvi, 318 s.
JŮZL, Miloš. Dějiny umělecké kultury. [díl] II. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 341 s. ISBN 80-04-22193-9.
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry).
Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Bielefeld: Stadtmuseum Borken, 2004.
LIFAR, Serge. Histoire du Ballet Russe: depuis les origines jusqu'a nos jours. Paris: Nagel, c1950. 320 s.
MASSINE, Leonide. Massine on choreography: theory and exercises in composition. London: Faber, 1976. ISBN 0571093027.
MASSINE, Leonide. My life in ballet. New York: St. Martin's P., 1968.
MICHEL, Robert, Béjart si Dieu le veut, Bruxelles: Editions Racine, 2011. ISBN-13: 978-2873867393.
WOITAS, Monika: Leonide Massine: Choreograph zwischen Tradition und Avantgarde. Tübingen: Max Niemeyer Verlag GmbH & Co. 1996. ISBN 3-484-66018-x.
NIJINSKY, Romola. Nižinský. Praha: Sfinx - Bohumil Janda, 1936. 298 s.
TAPER, Bernard. Balanchine: a biography, revised and updated. New York: Collier Books, 1974. 406 stran.
TICHONOVA, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992. ISBN 5-87334-064-1.
VRCHLICKÝ, Jaroslav. Excelsior: ballet o šesti odděleních a dvanácti obrazech, Politika, Praha 1885. 34 s
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314#section-10
Hodnoticí metody a kritéria
ústní zkouška, důraz je kladen na znalosti zejména těch děl, která se stále znovu inscenují a tvoří základ kmenového repertoáru a na schopnost charakterizovat slohové proměny.
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní a bezkontaktní výuky v poměru cca 1:6.
Přednášky 10 hodin, distanční forma cca 65 hodin, skupinové a individuální konzultace podle domluvy.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, videohovory(Skype etc.).
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci (soc. sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-prostudování odborné literatury k daným tématům
-doplňování poznatků i pomocí video-ukázek z internetových zdrojů
-formulování dotazů pro vyučujícího z části látky, kde se neorientuje pro distanční komunikaci
- Krize baletu na konci 19. století, příčiny ztráty uměleckého kreditu baletní tvorby, balet-féerie jako problematický žánr. Reformní snahy: Vznik souboru Ruský balet S. Djagileva.
Student prostuduje povinnou literaturu: e-learning: Kapitola 10.1, Jůzl, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultury, díl II, s. 279 a 210-218, Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, Les Balletts Russes, s. 7-15, přečte si libreto baletu-féerie - Vrchlický, Jaroslav: Excelsior. Na internetu si vyhledá související ukázky a ikonografii a napíše k nim krátký komentář.
- Michail Fokin, Václav Nižinskij - tvůrci prvních sezón Les ballets russes de Serge de Diaghilev. Fokinovy taneční básně v duchu neoromantismu: Les Sylphides, Le Spectre de la rose atd. Nižinského nová pohybová estetika ve Faunově odpoledni. Spolupráce se Stravinským: Svěcení jara jako budoucí symbol baletu 20. století. Jeux - první balet těžící téma ze světa sportu. Václav Nižinskij jako ideální interpret pro 20. století - spojení atletických pohybových schopností s niterným hereckým projevem.
Student prostuduje povinnou literaturu: e-learning: Kapitola 10.1, Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, Les Balletts Russes, s. 17-24 a 25-28, udělá stručný referát o knize Nižinská, Romola: Nižinskij. Praha 1940, na internetu vyhledá hlavní choreografie M. Fokina a v knize Brodská Božena, Vašut Vladimír: Svět tance a baletu, AMU Praha 2004 si vyhledá jednotlivé tituly a nastuduje libreta a k nim relevantní detaily.
- Bronislava Nižinská jako první významná choreografka baletů v první polovině 20. století. Její spolupráce s Ballets Russes a nástupnickými soubory. Les Noces - příklad konstruktivistického přístupu v choreografické tvorbě.
Léonide Massine, všestranný choreograf a charismatický interpret demi-charakterního stylu. Jeho balety s etnickými vlivy (např. Le tricorne), humor v jeho tvorbě (Les femmes de bon humeur, Gaité Parisienne), balety s duchovním obsahem na symfonickou hudbu (Choreartium).
Student prostuduje povinnou literaturu: e-learning: Kapitola 10.1 a Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, Les Balletts Russes, s. 34-38, 30-32 a 43-46. Najde si na internetu videoukázky repertoáru těchto choreografů a prostuduje jejich libreta v Brodská Božena, Vašut Vladimír: Svět tance a baletu, AMU Praha 2004, rozšíří si znalosti i studiem doporučené literatury.
- George Balanchine, tvůrce neoklasické linie v choreografii baletů 20. století. Jeho Apollo musagetes. Další tvorba pro soubory v Evropě i Americe, charakteristika jeho vztahu k hudbě, balety na symfonickou hudbu. Pedagogický přínos. Jeho soubor New York City Ballet.
Student prostuduje povinnou literaturu: e-learning: Kapitola 10.1 a Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, Les Balletts Russes, s. 37-42 a 42-48. Najde si na internetu videoukázky a stránky Balanchine Trust, zjistí, jaká Balanchinova díla se dávala u nás. Prostuduje další doporučenou literaturu a připraví si otázky k tématu.
- Maurice Béjart jako popularizátor baletního umění v druhé polovině 20. století a jeho Balet XX. století. Nejvýznačnější díla a charakter jeho souborů.
Najde si na internetu videoukázky z Béjartovy tvorby, vyhledá v tanečních časopisech (např. Taneční listy ad.) zmínky o Béjartově tvorbě. Seznámí se s repertoárem Béjart Ballet Lausanne.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)