Moderní a současný tanec 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KMST1 zápočet 4 20 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 85 až 105 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Helena ARENBERGEROVÁ

Obsah

Výuka předmětu Moderní a současný tanec 1 je koncipována jako praktická taneční hodina, která je úvodem do moderních a současných tanečních technik. Nastoluje problematiku pohybového zkoumání a aplikaci získaných pohybových zkušeností do pohybových forem. Řeší propojení obsahu pohybu z pohledu jeho funkčnosti s formou pohybu.

Vychází z pohybového zkoumání konkrétních témat a nabízí prostor a možnosti, jak tímto způsobem získané pohybové zkušenosti využívat v jednoduchých či složitějších pohybových formách. Konkrétními tématy pro zkoumání jsou funkční postavení těla; obecné principy fungování těla v časoprostoru a téma přechodu od vědomého vnímání k pohybové akci. Jako forma pro pohybové zkoumání se využívá tematické improvizace, pohybové hry, či různé dotykové techniky.

Předmět úzce souvisí s obsahem výuky předmětů Pedagogický proseminář a Základy pohybové průpravy. Je vyučován dvousemestrálně.

Cílem předmětu je osvojení si dovedností, jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.

Východiskem pro výuku předmětu Moderní a současný tanec je funkční postavení těla a obecné principy fungování a vědomého vnímání těla v časoprostoru.

Obsah předmětu tvoří:

Výsledky učení

Cílem předmětu je osvojení si dovedností, jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Pedagogický proseminář, Základy pohybové průpravy

Literatura

DOPORUČENÁ LITERATURA

CALAIS-GERMAIN, Blandine: Anatomy of Movement. Eastland Press, 2007, ISBN 0939616572

FAUST, Frey: The Axis Syllabus, Human Movement Lexicon, 5th edition. www.axissyllabus.com

FRANKLIN, Eric N., Dynamic aligment through imagery. 2nd edition, Champaign, Human Kinetics, c2012, ISBN 978-0736067898.

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

FRANKLIN, Eric: Conditioning for Dance, Human Kinetics, 2004, 1st edition.

ISBN 0736041567

NEWLOVE, Jean: Laban pro každého, Akademie Alternativa, 2016, ISBN 9788090656703.

BARTENIEFF, Irmgard: Body Movement, Coping with the Environment, Routledge, 1980. ISBN 9780677055008

COHEN, Bonnie Bainbridge, Sensing, Feeling and Action: The Experiental Anatomy of Body-Mind Centering®. Contact Editions 2008. ISBN 0-937645-10-9.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering: (základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdelávania). 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2013. ISBN 978-80-89439-50-8.

ČERVENKOVÁ, Renata, KOLÁŘ, Pavel: Labyrint pohybu, Praha: Vyšehrad, 2018, ISBN 978-80-7429-975-9.

LAUPER, Renate: Dítě v pohybu od hlavy až k patě, Olomouc: Poznání, 2.vydání 2018

PETIŠKOVÁ, Ladislava, VANGELI, Nina: Čítanka světové choreografie 20.st., Duncan Centre, 2005 Petišková, Nina Vangeli. ISBN 80-239-6412-7

MOODLE HAMU

DOPORUČENÁ VIDEA

Graham technika

https://www.youtube.com/watch?v=FuCbs25LGh0

Humphrey - Limon technika

https://www.youtube.com/watch?v=we2HCkrjOsg

Lester Horton

https://www.youtube.com/watch?v=SGKClA27FI4&list=PLw1n5P8VJNSwsm6fgNYi8O81twWFywUtB

Merce Cunningham

https://www.youtube.com/watch?v=NFPTGbB-Uc0

Release

https://skinnerreleasingnetwork.org/

Kontaktní improvizace

https://www.youtube.com/watch?v=9FeSDsmIeHA

https://www.youtube.com/watch?v=0mZgO3KCslg

Axis Syllabus - Frey Faust a spol.

https://www.youtube.com/watch?v=vOJliwUEsC0

Countertechnique – Anouk van Dijk

https://www.youtube.com/watch?v=vkRpBEeoa0A

https://www.youtube.com/watch?v=KJ1_jQq8M1o

Gaga - pohybový slovník – Ohad Naharin

https://www.youtube.com/watch?v=BK9AjyxNlJc

https://www.youtube.com/watch?v=oLz09Splpf8

Flying Low and Passing Through - Davide Zambrano

https://www.youtube.com/watch?v=yh6c9VzGhVc

Fighting Monkey

https://www.youtube.com/watch?v=av4qO5Rbs_c

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě aktivní docházky, ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, úrovně fyzického zvládnutí obsahu předmětu a prezentace tří vlastních technických cvičení, pohybových či tanečních her a vedené improvizace dle určené věkové kategorie na tři zadaná témata týkající se obsahu předmětu.

Student si rovněž k jednomu z nich nastuduje a nasbírá odborný materiál, který bude základem pro písemný referát v rozsahu 2 NS, který je součástí jeho portfolia spolu s rešeršemi o odborné literatuře a internetových zdrojích.

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně,

20 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn: telefonicky, emailem, videohovory a prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, google disk, moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-seznámení se základní odbornou literaturou a internetovými zdroji, vypracování stručných rešerší (součást portfolia) a ústního referování o nich v rámci kontaktní výuky studentům a pedagogovi

-výběru jednoho tématu, které bude zkoumat pohybově a zpracuje ho do technického cvičení, pohybové či taneční hry, tematické improvizace pro konkrétní věkovou kategorii

-aplikace tématu do své pedagogické praxe, kterou konzultuje s pedagogem předmětu

-ze shromáždění a nastudování odborné literatury k danému vybranému tématu

-vypracování písemného referátu v rozsahu 2 NS, který zároveň obsahuje popis vlastní pohybové a pedagogické zkušenosti s prací se zvoleným tématem.

Student si pro svoji samostatnou práci vybere z tematických okruhů předmětu.

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů