Moderní a současný tanec 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KMST1 | zápočet | 4 | 20 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 85 až 105 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Výuka předmětu Moderní a současný tanec 1 je koncipována jako praktická taneční hodina, která je úvodem do moderních a současných tanečních technik. Nastoluje problematiku pohybového zkoumání a aplikaci získaných pohybových zkušeností do pohybových forem. Řeší propojení obsahu pohybu z pohledu jeho funkčnosti s formou pohybu.
Vychází z pohybového zkoumání konkrétních témat a nabízí prostor a možnosti, jak tímto způsobem získané pohybové zkušenosti využívat v jednoduchých či složitějších pohybových formách. Konkrétními tématy pro zkoumání jsou funkční postavení těla; obecné principy fungování těla v časoprostoru a téma přechodu od vědomého vnímání k pohybové akci. Jako forma pro pohybové zkoumání se využívá tematické improvizace, pohybové hry, či různé dotykové techniky.
Předmět úzce souvisí s obsahem výuky předmětů Pedagogický proseminář a Základy pohybové průpravy. Je vyučován dvousemestrálně.
Cílem předmětu je osvojení si dovedností, jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.
Východiskem pro výuku předmětu Moderní a současný tanec je funkční postavení těla a obecné principy fungování a vědomého vnímání těla v časoprostoru.
Obsah předmětu tvoří:
- vědomé vnímání času a prostoru, partnera a skupiny skrze vnímání svého těla,
- osy a roviny těla, osy, roviny, úrovně, dráhy v prostoru, kinesféra
- funkční nastavení (vyvažování) těla v klidu a v pohybu,
- vědomé vnímání svého těla a jeho pohybu,
- propojení centra těla a periferií, spirály v těle
- vztah k podlaze, využívání váhy v pohybu, těžiště těla a jeho pohyb v prostoru
- využití představivosti v hodinách moderního a současného tance
- pedagogické přístupy a tréninkové metody moderního a současného tance
Výsledky učení
Cílem předmětu je osvojení si dovedností, jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Pedagogický proseminář, Základy pohybové průpravy
Literatura
DOPORUČENÁ LITERATURA
CALAIS-GERMAIN, Blandine: Anatomy of Movement. Eastland Press, 2007, ISBN 0939616572
FAUST, Frey: The Axis Syllabus, Human Movement Lexicon, 5th edition. www.axissyllabus.com
FRANKLIN, Eric N., Dynamic aligment through imagery. 2nd edition, Champaign, Human Kinetics, c2012, ISBN 978-0736067898.
FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.
FRANKLIN, Eric: Conditioning for Dance, Human Kinetics, 2004, 1st edition.
ISBN 0736041567
NEWLOVE, Jean: Laban pro každého, Akademie Alternativa, 2016, ISBN 9788090656703.
BARTENIEFF, Irmgard: Body Movement, Coping with the Environment, Routledge, 1980. ISBN 9780677055008
COHEN, Bonnie Bainbridge, Sensing, Feeling and Action: The Experiental Anatomy of Body-Mind Centering®. Contact Editions 2008. ISBN 0-937645-10-9.
SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering: (základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdelávania). 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2013. ISBN 978-80-89439-50-8.
ČERVENKOVÁ, Renata, KOLÁŘ, Pavel: Labyrint pohybu, Praha: Vyšehrad, 2018, ISBN 978-80-7429-975-9.
LAUPER, Renate: Dítě v pohybu od hlavy až k patě, Olomouc: Poznání, 2.vydání 2018
PETIŠKOVÁ, Ladislava, VANGELI, Nina: Čítanka světové choreografie 20.st., Duncan Centre, 2005 Petišková, Nina Vangeli. ISBN 80-239-6412-7
MOODLE HAMU
DOPORUČENÁ VIDEA
Graham technika
https://www.youtube.com/watch?v=FuCbs25LGh0
Humphrey - Limon technika
https://www.youtube.com/watch?v=we2HCkrjOsg
Lester Horton
https://www.youtube.com/watch?v=SGKClA27FI4&list=PLw1n5P8VJNSwsm6fgNYi8O81twWFywUtB
Merce Cunningham
https://www.youtube.com/watch?v=NFPTGbB-Uc0
Release
https://skinnerreleasingnetwork.org/
Kontaktní improvizace
https://www.youtube.com/watch?v=9FeSDsmIeHA
https://www.youtube.com/watch?v=0mZgO3KCslg
Axis Syllabus - Frey Faust a spol.
https://www.youtube.com/watch?v=vOJliwUEsC0
Countertechnique – Anouk van Dijk
https://www.youtube.com/watch?v=vkRpBEeoa0A
https://www.youtube.com/watch?v=KJ1_jQq8M1o
Gaga - pohybový slovník – Ohad Naharin
https://www.youtube.com/watch?v=BK9AjyxNlJc
https://www.youtube.com/watch?v=oLz09Splpf8
Flying Low and Passing Through - Davide Zambrano
https://www.youtube.com/watch?v=yh6c9VzGhVc
Fighting Monkey
https://www.youtube.com/watch?v=av4qO5Rbs_c
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě aktivní docházky, ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, úrovně fyzického zvládnutí obsahu předmětu a prezentace tří vlastních technických cvičení, pohybových či tanečních her a vedené improvizace dle určené věkové kategorie na tři zadaná témata týkající se obsahu předmětu.
Student si rovněž k jednomu z nich nastuduje a nasbírá odborný materiál, který bude základem pro písemný referát v rozsahu 2 NS, který je součástí jeho portfolia spolu s rešeršemi o odborné literatuře a internetových zdrojích.
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně,
20 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn: telefonicky, emailem, videohovory a prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, google disk, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-seznámení se základní odbornou literaturou a internetovými zdroji, vypracování stručných rešerší (součást portfolia) a ústního referování o nich v rámci kontaktní výuky studentům a pedagogovi
-výběru jednoho tématu, které bude zkoumat pohybově a zpracuje ho do technického cvičení, pohybové či taneční hry, tematické improvizace pro konkrétní věkovou kategorii
-aplikace tématu do své pedagogické praxe, kterou konzultuje s pedagogem předmětu
-ze shromáždění a nastudování odborné literatury k danému vybranému tématu
-vypracování písemného referátu v rozsahu 2 NS, který zároveň obsahuje popis vlastní pohybové a pedagogické zkušenosti s prací se zvoleným tématem.
Student si pro svoji samostatnou práci vybere z tematických okruhů předmětu.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)