Kritický seminář 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KS2 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky je prohloubit schopnost studentů uplatnit získané historické a teoretické poznatky v aplikaci na samostatnou práci na konkrétních úkolech týkajících se taneční publicistiky a kritiky. Rozvíjí schopnost samostatné odborné reflexe taneční problematiky, přispívá k formování vlastních stanovisek, dovedností při jejich formulování a argumentaci. Poskytuje přehled o vývoji taneční publicistiky a kritiky, jejich teoretických východiscích, výpovědním potenciálu, osobnostech, současném stavu a otázkách. Připravuje studenty na uplatnění v odborném tanečním světě ve sféře popularizace tance, při propojení odborného pohledu na tanec s jeho vnímáním na veřejnosti, formování názorů na tanec, jeho významy a hodnoty. Prohlubuje dovednosti teoretické reflexe živého tance. Důraz je položen na práci s texty.
Tematické okruhy:
Ve druhém semestru se v Kritickém semináři navazuje na práci v předchozím semestru, pozornost je věnována zejména reflexi současného tanečního a tanečně-vědného dění:
1.Vývoj taneční publicistiky ve 20. a 21. století, osobnosti světové a české taneční kritiky, fenomén internetových časopisů
2.Základní publicistické žánry a jejich využití v taneční publicistice
3.Studium textů v periodikách 20. a 21. století a jejich analýza
4.Samostatná tvorba textů – reportáž z větší taneční události a kritická reflexe jejího obsahu (festival, přehlídka, soutěž, vědecká konference apod.), kritika na jednotlivá představení/sérii představení (festival, repertoár jednoho souboru, díla jednoho tvůrce apod.); jejich odborná, obsahová a jazyková kritika
Výsledky učení
Rozvoj kritického myšlení a schopnosti argumentace, propojení faktografických znalostí a metodologických východisek při samostatné reflexi tance; získání literárních dovedností, rozvíjení vyjadřovacích schopností; nové vědomosti týkající se specifické problematiky taneční publicistiky a kritiky z různých hledisek.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
DURCZAKOVÁ, Kristina. Taneční publicistika v Čechách 1925-1939. Praha, 2005. Diplomová bakalářská práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU. Katedra tance.
HONZL, Jindřich. Divadelní a literární podobizny. Praha: Orbis, 1959.
KOCOURKOVÁ, Lucie. Kritik Emanuel Siblík, osobnost a dílo. Praha, 2013. Diplomová bakalářská práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU. Katedra tance.
KREUZMANNOVÁ, Yvona. Význam a dílo prof. Jana Reimosera. Praha, 1991. Diplomová práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU. Katedra tance.
ŠALDA, F. X. Boje o zítřek. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-387-8.
Doporučená literatura:
DENBY, Edwin. Dance Criticism. The Kenyon Review [online], vol. 10, no. 1, 1948, pp. 82–88 [cit. 2021-03-28]. ISSN 2327-8307. Dostupné z: www.jstor.org/stable/4332916.
DENBY, Edwin. Dancers, Buildings and People in the Streets. New York: Popular Library, 1979.
KOEGLER, Horst a LANDGRAF, Ilona. My Berlin. Dance Chronicle [online], vol. 36, no. 1, 2013, pp. 103–112 [cit. 2021-03-28]. ISSN 1532-4257. Dostupné z: www.jstor.org/stable/24252523.
Periodika (deníky, časopisy) v tištěné podobě (Taneční listy, Taneční zóna, Ballett International aj.), v elektronické formě:
Digitalizované sbírky, např.
Národní knihovna Praha https://text.nkp.cz/digitalni-knihovna/digitalni-knihovny
Ústavu pro českou literaturu ČSAV http://archiv.ucl.cas.cz
Oesterreichische Nationalbibliothek ve Vídni https://anno.onb.ac.at/index.html
Gallica https://gallica.bnf.fr/accueil/fr/content/accueil-fr?mode=desktop
On-line časopisy:
Taneční aktuality https://www.tanecniaktuality.cz
Opera Plus https://operaplus.cz
Digitální archivy současných tištěných periodik, televizních a rozhlasových stanic atd.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen za průběžně plněné seminární úkoly, vlastní publicistické a kritické texty na zadaná témata, reflexi literatury, aktivní účast v diskusi; vypracování rozsáhlejšího textu (souboru textů) na zadané téma. Účast ve výuce minimálně 75 %.
Součástí je návštěva vybraných tanečních představení a událostí.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 12:30–14:00 | Lucie DERCSÉNYI | učebna počítačová Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (povinně volitelný předmět)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)