Pedagogický seminář KT 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSKT4 | zápočet | 4 | 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Pedagogický seminář KT 4 dále rozvíjí samostatnou pedagogickou praxi z předchozího ročníku tak, aby studenti kombinovali získané znalosti z hodin metodiky klasického tance a tohoto semináře. Společná setkání a konfrontace studentů umožňují uchopit a zpracovat zadané téma z různých pohledů a zkušeností, rozšiřují umění komunikace na základě praktické výuky. V rámci diskuse dochází k hloubkové analýze připravené lekce a zhodnocení její efektivity.
Předmět zcela navazuje na látku metodiky klasického tance 2. a 3. ročníku, kdy student probíranou látku postupně zpracuje do výukových kombinací a následných enchaînements.
Cílem výuky je další rozvoj pozornosti k verbálnímu projevu, schopnosti práce s hudbou a korepetitorem, názorné demonstraci a odborné korekci. Kvalitativně se dále rozvíjí kreativita a pedagogické vnímání na příkladech vyučování. Studenti poznávají a v obecných principech aplikují pedagogické dovednosti pro využití v postavení souborového pedagoga, repetitora, asistenta uměleckého šéfa a choreografa.
Příklady témat:
1)Pojmy: trénink, lekce, zkouška, repetice
2)Výstavba záměru procvičování účinných pohybových stereotypů v kombinaci s vyučováním, poučováním, mentoringem
3)Systematický rozvoj umělecké osobnosti výkonného umělce s ohledem na specifika souboru a umělecké charakteristiky vybraných subjektů
4)Vliv současného choreografického slovníku a originálních pohybových vazeb na a) profilaci tanečníků; b) propojování s tradičními schématy
5)Atmosféra tvůrčího ducha, pokory a oddanosti k neustálé pozornosti propracovávání detailů, které vyjadřují virtuózní projevy prostřednictvím pohybu, kroku, gesta, mimiky tváře.
Pro zkvalitňování odborného pedagogického myšlení a působení je zásadní setkávání se a pozorování různých pedagogických osobností tuzemských i zahraničních. Katedrou pořádané workshopy jsou nedílnou součástí studia.
Výsledky učení
Cílem výuky je další rozvoj pozornosti k verbálnímu projevu, schopnosti práce s hudbou a korepetitorem, názorné demonstraci a odborné korekci. Kvalitativně se dále rozvíjí kreativita a pedagogické vnímání na příkladech vyučování. Studenti poznávají a v obecných principech aplikují pedagogické dovednosti pro využití v postavení souborového pedagoga, repetitora, asistenta uměleckého šéfa a choreografa.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Didaktika a metodika klasického tance
Literatura
Doporučená literatura:
FOSTER, Rory. Ballet Pedagogy: The Art of Teaching. Florida: University Press of Florida, 2010. ISBN 978-0813034591.
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
WARREN, Gretchen Ward. The Art of Teaching Ballet. Florida: University Press of Florida, 1996. ISBN 978-0813017112.
E-learning: https://moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
prezentace vlastní pedagogické praxe formou videonahrávek, studium literatury a zdrojů na YouTube
Další požadavky: Docházka 100%, aktivita v hodinách
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 36 hodin distančně, 14 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:
Vlastní pedagogická praxe
Každý student bude dvakrát za semestr prezentovat svoji pedagogickou praxi, kterou natočí na kameru a zašle s patřičným komentářem svému pedagogovi, který ji prostuduje a studentovi nejlépe v rámci kontaktní výuky dá zpětnou vazbu. Samozřejmě může být použita i písemná forma zpětné vazby nebo pomocí Skypu. Pokud student nemá vlastní pedagogickou praxi, musí si sám zorganizovat výuku na zadané téma tak, aby mohl natočit svůj pedagogický výstup.
Studium literatury
Nastudování vybrané literatury patří k základním úkolům samostudia, studentům budou zadávána určená témata k prostudování na základě různých zdrojů. V rámci kontaktní výuky budou studenti analyzovat, srovnávat a aplikovat ve výuce získané vědomosti, které podrobí vlastnímu kritickému myšlení.
Příklady témat:
1)Koncentrace, uvědomování si cílů jednotlivých cvičení a lekcí, dynamika a intenzita pozornosti k vlastnímu tělu, pohybu
2)Pojem, projevy a řešení únavy, krize, rezistence (účinnosti cvičení)
3)Integrace pohybu spojením vnějších instrukcí, vnitřního vnímání tělesné kondice a reflexivního projevu
Internetové zdroje
K dalšímu získávání informací budou používány internetové zdroje, především YouTube, kdy studenti opět k daným tématům budou vyhledávat patřičné odkazy (minimálně čtyři k jednomu tématu), které si vzájemně budou předávat a získané informace a poznatky aplikují v rámci kontaktní praktické výuky.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)