Pedagogický seminář MST 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSMT1 zápočet 4 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Libuše OVSOVÁ

Obsah

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 1 tvoří především samostatná pedagogická praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST, s níž je úzce propojen. Pedagogická praxe odborně konzultována s pedagogem daného předmětu.

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), v tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

V roli pedagoga student musí dbát na zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, musí přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.

Tematické okruhy:

-Praktická cvičení - základní příklady výuky principů a přípravná cvičení (na zemi, ve stoji, v prostoru, např. stahování - rozpínání z X pozice, švihy paží do spirály vsedě a chůze)

-Stavba výukové lekce a poměr jejich částí na principech techniky M. Graham na třech úrovních: elementary, beginners, intermediate

-Struktura floor work, seznámení s pohybovým materiálem (bounces, breathings, small contractions, deep contractions, long lean, spirals, pleadings, knot exercice, kneeling)

-Struktura center work, výuka pohybového materiálu (feet exercise, brushes, deep stretch, leg circle, side body stretch, walk in place, prances, jumps…)

-Struktura a pohybový materiál across the floor (traveling nebo work in space) triplets, walks, skips a leaps…)

-Labanova analýza pohybu M. Wigman, H. Holm, propojení německého výrazového tance s americkou modernou

-Úvod a závěr lekce, motivace, uvědomění, téma lekce

-Tvorba lekce pro začátečníky a volnočasové aktivity, využívající přípravná a základní cvičení techniky, rozvíjení tvůrčího přístupu s ohledem na fyzické předpoklady

-Tvorba lekce pro mírně pokročilé, obsahující principy techniky v kombinacích propojujících cvičení do vazeb, s důrazem na přesné pochopení obsahu jednotlivých cvičení

-Vhodné využívání reprodukované hudby, cvičení bez hudby, příprava lekce na studentem zvolenou úroveň a zaměření

-Ovlivnění a propojení s metodou J. H. Pilates

Součástí pedagogického semináře jsou teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností.

Pedagogický seminář MST slouží také k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.

Výsledky učení

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), v tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizty – Pedagogický proseminář, Moderní a současný tanec

korekvizity - Didaktika a metodika MST

Literatura

Doporučená literatura a články:

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

MATYSOVÁ, Radka. Cvičení podle Pilatesovy metody. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2002.

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě diskuse nad videozáznamem výuky praktické lekce ve vybrané instituci a nad její bodově sepsanou analýzou, v níž je zhodnocena také její efektivita. Součástí je písemná evaluace absolvovaného workshopu v rozsahu 2-3 NS, jež je součástí studentova portfolia, a zpracování zadaných úkolů (průběžné písemné reflexe, prezentace vytvořené lekce/zadání, průběžné korekce, explikace principů a významů pro technický a umělecký růst studentů dané pohybově – taneční úrovně.)

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně,

10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-aplikace konkrétních metodických poznatků na základě probraných témat ve své vlastní pedagogické praxi

-tréninku vyučování ve verbálním projevu, hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci

-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi

-bodově sepsané analýzy připravené lekce k zápočtu a ze zhodnocení její efektivity

-písemné evaluace aktivně absolvovaného workshopu moderního nebo současného tance v rozsahu 2-3 NS, o níž bude ústně referovat v rámci zápočtové hodiny

-vyhledávání a shromažďování odborných informací z doporučené i jiné literatury, které se týkají probíraných témat třetího semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů