Pedagogický seminář MST 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSMT1 | zápočet | 4 | 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 1 tvoří především samostatná pedagogická praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST, s níž je úzce propojen. Pedagogická praxe odborně konzultována s pedagogem daného předmětu.
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), v tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
V roli pedagoga student musí dbát na zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, musí přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.
Tematické okruhy:
-Praktická cvičení - základní příklady výuky principů a přípravná cvičení (na zemi, ve stoji, v prostoru, např. stahování - rozpínání z X pozice, švihy paží do spirály vsedě a chůze)
-Stavba výukové lekce a poměr jejich částí na principech techniky M. Graham na třech úrovních: elementary, beginners, intermediate
-Struktura floor work, seznámení s pohybovým materiálem (bounces, breathings, small contractions, deep contractions, long lean, spirals, pleadings, knot exercice, kneeling)
-Struktura center work, výuka pohybového materiálu (feet exercise, brushes, deep stretch, leg circle, side body stretch, walk in place, prances, jumps…)
-Struktura a pohybový materiál across the floor (traveling nebo work in space) triplets, walks, skips a leaps…)
-Labanova analýza pohybu M. Wigman, H. Holm, propojení německého výrazového tance s americkou modernou
-Úvod a závěr lekce, motivace, uvědomění, téma lekce
-Tvorba lekce pro začátečníky a volnočasové aktivity, využívající přípravná a základní cvičení techniky, rozvíjení tvůrčího přístupu s ohledem na fyzické předpoklady
-Tvorba lekce pro mírně pokročilé, obsahující principy techniky v kombinacích propojujících cvičení do vazeb, s důrazem na přesné pochopení obsahu jednotlivých cvičení
-Vhodné využívání reprodukované hudby, cvičení bez hudby, příprava lekce na studentem zvolenou úroveň a zaměření
-Ovlivnění a propojení s metodou J. H. Pilates
Součástí pedagogického semináře jsou teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností.
Pedagogický seminář MST slouží také k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.
Výsledky učení
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), v tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizty – Pedagogický proseminář, Moderní a současný tanec
korekvizity - Didaktika a metodika MST
Literatura
Doporučená literatura a články:
FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
MATYSOVÁ, Radka. Cvičení podle Pilatesovy metody. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2002.
ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.
E-learning:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě diskuse nad videozáznamem výuky praktické lekce ve vybrané instituci a nad její bodově sepsanou analýzou, v níž je zhodnocena také její efektivita. Součástí je písemná evaluace absolvovaného workshopu v rozsahu 2-3 NS, jež je součástí studentova portfolia, a zpracování zadaných úkolů (průběžné písemné reflexe, prezentace vytvořené lekce/zadání, průběžné korekce, explikace principů a významů pro technický a umělecký růst studentů dané pohybově – taneční úrovně.)
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně,
10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-aplikace konkrétních metodických poznatků na základě probraných témat ve své vlastní pedagogické praxi
-tréninku vyučování ve verbálním projevu, hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci
-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi
-bodově sepsané analýzy připravené lekce k zápočtu a ze zhodnocení její efektivity
-písemné evaluace aktivně absolvovaného workshopu moderního nebo současného tance v rozsahu 2-3 NS, o níž bude ústně referovat v rámci zápočtové hodiny
-vyhledávání a shromažďování odborných informací z doporučené i jiné literatury, které se týkají probíraných témat třetího semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)