Pedagogický seminář MST 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSMT3 zápočet 4 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Andrea OPAVSKÁ

Obsah

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 3 tvoří především samostatná pedagogická praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST, s níž je úzce propojen. Pedagogická praxe je odborně konzultována s pedagogem daného předmětu.

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

V roli pedagoga student musí dbát na zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.

Povinnou složkou Pedagogického semináře MST 3 je aktivní účast studenta na min. jednom doporučeném workshopu současného tance v rozsahu min. 5 hodin, pořádaného jinou institucí.

Tematické okruhy:

Záměr a proces výuky

•cíle a struktura

• hlavní didaktické zásady hodiny techniky současného tance

Pohybové téma (způsoby práce s tématem dané lekce)

Taneční fráze

•tvorba taneční fráze a její obtížnost

• pohybový záměr

• udržení logické linky pohybových sekvencí

Využití tvořivých metod při tvorbě vlastního pohybového materiálu na základě zkoumání jednotlivých principů

•pohybové hry

• práce ve dvojici či skupině

• Improvizace

Prostorové vztahy

•osy, směry

• roviny a úrovně

• Dráhy

Součástí pedagogického semináře jsou teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností.

Pedagogický seminář MST slouží také k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.

Výsledky učení

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

Předpoklady a další požadavky

korekvizity - Didaktika a metodika MST

Literatura

Povinná literatura a články:

KINSKY, Marie. O technikách analýzy pohybu používaných v tanci. In Pam Pam I., sborník příspěvků minisympózia XIX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-06, s. 3-20.

PELCOVÁ, Naděžda. 2009. Problém tělesnosti a intersubjektivity u Merleau-Pontyho a jejich význam pro porozumění fenoménu výchovy [online]. VI(3-4): 7 [cit. 2015-05-08]. ISSN 1214-8725. Dostupné z: http://paideia.pedf.cuni.cz/download/pelcova_palous.pdf

RINOWSKI, Veronika. Střed těla. Pam Pam IV., 2009, č. 1-09, s. 26-27, ISSN 1803-103X.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Metody vycházející z jednoty těla a mysli. In Pam Pam II., sborník příspěvků minisympózia XX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-07, s. 21-31

Doporučená literatura

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=320

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě diskuse nad videozáznamem výuky praktické lekce ve vybrané instituci a nad její bodově sepsanou analýzou, v níž je zhodnocena také její efektivita. Součástí je písemná evaluace z aktivní účasti na doporučeném festivalu, popř. oborové diskuse v rozsahu 2-3 NS, jež je součástí studentova portfolia, a zpracování zadaných úkolů (průběžné písemné reflexe, prezentace vytvořené lekce/zadání, průběžné korekce, explikace principů a významů pro technický a umělecký růst studentů dané pohybově – taneční úrovně.)

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.

Poznámka

Informace ke kobinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně,

10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-aplikace konkrétních metodických poznatků na základě probraných témat ve své vlastní pedagogické praxi

-tréninku vyučování ve verbálním projevu, hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci

-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi

-bodově sepsané analýzy připravené lekce k zápočtu a ze zhodnocení její efektivity

-písemné evaluace aktivně absolvovaného workshopu současného tance v rozsahu 2-3 NS, o níž bude ústně referovat v rámci zápočtové hodiny

-vyhledávání a shromažďování odborných informací z doporučené i jiné literatury, které se týkají probíraných témat třetího semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů