Pedagogický seminář MST 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSMT4 | zápočet | 4 | 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 4 tvoří především samostatná pedagogická praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST, s níž je úzce propojen. Pedagogická praxe je odborně konzultována s pedagogem daného předmětu.
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
V roli pedagoga student musí dbát na zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.
Tematické okruhy:
-Práce s hudbou, komunikace s korepetitorem
-Zapojení imaginace a různých druhů vizualizace do výuky
-Techniky analýzy pohybu
-Skinner release technique
-Feldenkrais metoda
-Ideokineze
-BMC
-Struktura a problémy tanečního školství a současné české taneční obce
Součástí pedagogického semináře jsou teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností.
Pedagogický seminář MST slouží také k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.
Výsledky učení
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
Předpoklady a další požadavky
korekvizity - Didaktika a metodika MST
Literatura
Doporučená literatura a články:
FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.
KINSKY, Marie. O technikách analýzy pohybu používaných v tanci. In Pam Pam I., sborník příspěvků minisympózia XIX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-06, s. 3-20.
PELCOVÁ, Naděžda. 2009. Problém tělesnosti a intersubjektivity u Merleau-Pontyho a jejich význam pro porozumění fenoménu výchovy [online]. VI(3-4): 7 [cit. 2015-05-08]. ISSN 1214-8725. Dostupné z: http://paideia.pedf.cuni.cz/download/pelcova_palous.pdf
RINOWSKI, Veronika. Střed těla. Pam Pam IV., 2009., č. 1-09, s. 26-27, ISSN 1803-103X.
SEDLAČKOVÁ, Anna. Metody vycházející z jednoty těla a mysli. In Pam Pam II., sborník příspěvků minisympózia XX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-07, s. 21-31.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.
E-learning:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=320
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě diskuse nad videozáznamem výuky praktické lekce ve vybrané instituci a nad její bodově sepsanou analýzou, v níž je zhodnocena také její efektivita. Součástí je písemná evaluace z aktivní účasti na doporučeném festivalu, popř. oborové diskuse v rozsahu 2-3 NS, jež je součástí studentova portfolia, a zpracování zadaných úkolů (průběžné písemné reflexe, prezentace vytvořené lekce/zadání, průběžné korekce, explikace principů a významů pro technický a umělecký růst studentů dané pohybově – taneční úrovně.) Součástí je i písemný referát na jedno téma z problematiky “Struktura a problémy tanečního školství a současné české taneční obce“ v rozsahu 3 NS.
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 36 hodin distančně,
14 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-aplikace konkrétních metodických poznatků na základě probraných témat ve své vlastní pedagogické praxi
-tréninku vyučování ve verbálním projevu, hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci
-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi
-bodově sepsané analýzy připravené lekce k zápočtu a ze zhodnocení její efektivity
-vyhledávání a shromažďování odborných informací z doporučené i jiné literatury, které se týkají probíraných témat třetího semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky
-zpracování referátu na jedno téma z problematiky “Struktura a problémy tanečního školství a současné české taneční obce v rozsahu 3 NS (jedno ze státnicových témat)
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)